Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Крук Станіслав Леонідович. Формування моральної культури у курсантів-прикордонників: дисертація канд. пед. наук: 13.00.04 / Національна академія Прикордонних військ України ім. Богдана Хмельницького. - Хмельницький, 2003.



Анотація до роботи:

Крук С. Л. Формування моральної культури у курсантів-прикордонників. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – “Теорія та методика професійної освіти”. – Національна академія Прикордонних військ України ім. Богдана Хмельницького, Хмельницький, 2003.

У дисертації досліджуються питання формування моральної культури у курсантів-прикордонників. На підставі аналізу психолого-педагогічної літератури, дисертаційних досліджень сформульовано сутність та структуру моральної культури курсанта-прикордонника. Проведено педагогічно-психологічний аналіз проблеми, визначено й обґрунтовано основні організаційно-педагогічні умови формування моральної культури, а саме: розвиток у офіцерського складу умінь і навичок організації формування моральної культури у курсантів; розвиток морального виховання курсантів; стимулювання самовиховання курсантів у процесі формування моральної культури. Розроблено комплексну програму та методичні рекомендації щодо формування моральної культури у курсантів-прикордонників.

1. Результати дослідження свідчать про те, що питання формування моральної культури курсантів є вирішальним фактором виховання майбутніх офіцерів. Моральна культура курсанта-прикордонника – це характеристика особистості з точки зору цілісності її морального розвитку, сукупність моральних якостей, властивих майбутнім офіцерам, які характеризують їх моральну свідомість і поведінку у повсякденній службовій діяльності. Її структура включає: культуру моральної свідомості, культуру моральних відносин, культуру професійного спілкування. В культурі моральної свідомості виділено теоретичний і психологічний рівень. До теоретичного рівня відносяться: етичні знання, моральні погляди, ідеали, переконання, норми та потреби. Психологічний рівень включає: емоції, симпатії, антипатії, уявлення про моральне та аморальне, моральні правила, нрави, звички.

2. Визначення рівня сформованості моральної культури у курсантів проводилось на основі комплексного врахування наступних критеріїв і показників:

а) інформаційно-пізнавального, показниками якого виступають: наявність знань норм і принципів загальнолюдської моралі; глибина і повнота етичних знань курсанта у військовій сфері; здатність самостійно оцінювати наслідки службової діяльності;

б) якісно-особистісного, який виявляється в таких показниках: наявність у курсанта моральних якостей та почуттів; повнота і виразність моральних звичок курсантів; моральний характер стосунків з товаришами;

в) операційно-дійового, показниками якого є: ступінь єдності знань, переконань і практичних дій; справедливість у розв’язанні конфліктних ситуацій; наявність моральних аспектів поведінки в критичних службових ситуаціях. Врахування визначених критеріїв дало можливість виділити три рівні сформованості моральної культури у майбутніх офіцерів: низький, середній та високий.

3. У проведеному досліджені визначені основні організаційно-педагогічні умови формування моральної культури у курсантів-прикордонників, а саме: розвиток у офіцерського складу умінь і навичок організації формування моральної культури у курсантів; розвиток морального виховання курсантів; стимулювання самовиховання курсантів у процесі формування моральної культури.

4. Основними складовими комплексної програми формування моральної культури у курсантів-прикордонників є: оглядові лекції; планові бесіди з курсантами; факультативні виступи щодо морального вибору курсантів під час виконання оперативно-службових завдань; вивчення навчально-методичної літератури з проблем морального самовдосконалення; тематичні вечори; розповсюдження та популяризація морально-виховного досвіду кращих вихователів та педагогів, командирів курсантських підрозділів; читацькі конференції з військово-етичної проблематики; робота в гуртках із морально-виховною спрямованістю; методичні розробки з метою оцінки проведених курсантами занять та самовиховних заходів; участь курсантів у громадській роботі; виїзди на прикордонні застави з метою ознайомлення з особливостями виховної роботи; тематичні диспути; етичні бесіди.

Підтверджена ефективність формування у курсантів моральної культури в результаті застосування комплексної програми формування моральної культури у курсантів-прикордонників засвідчує істинність сформульованої гіпотези.

5. На основі досліджень розроблені методичні рекомендації органам управління ПВУ, командуванню, навчальному відділу, відділу виховної роботи НАПВУ, командирам підрозділів, частин та з’єднань, офіцерам виховних структур ПВУ щодо формування моральної культури у курсантів-прикордонників.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів розглянутої проблеми. Доцільно його продовжити за наступними напрямками: педагогічні основи керівництва процесом формування моральної культури у курсантів-прикордонників; формування моральної культури курсантів-прикордонників у період військового стажування; розвиток та вдосконалення моральної культури командирів підрозділів НАПВУ.

Публікації автора:

1. Крук С. Л. Організація процесу формування моральної культури у курсантів. // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – 2002, № 7. – С. 150-152.

2. Крук С. Л. Методологічні підходи до формування етичної культури особистості військовослужбовця. // Збірник наукових праць № 15. Частина ІІ. (Спеціальний випуск). – Хмельницький: Видавництво Національної академії ПВУ, 2001. – С. 187-190.

3. Крук С. Л. Сектантство як антипод духовного розвитку та формування етичної культури офіцерів-прикордонників. // Збірник наукових праць № 16. Частина ІІ. – Хмельницький: Видавництво Національної академії ПВУ, 2001. – С. 280-283.

4. Крук С. Л., Казьмірчук С. О. Особливості процесу формування моральної культури у курсантів-прикордонників. // Збірник наукових праць №20. Частина ІІ. – Хмельницький: Видавництво Національної академії ПВУ, 2002. – С. 131-135.

5. Крук С. Л. Розвиток у командирів підрозділів знань, умінь та навичок в організації формування моральної культури у курсантів. // Збірник наукових праць № 19. Частина ІІ (спеціальний випуск). – Хмельницький: Видавництво Національної академії ПВУ, 2002. – С. 161-164.

6. Кириченко Т. Ф., Гаврилькевич В. К., Ерметов І. О., Крук С. Л. Медико-психологічні наслідки діяльності деструктивних сект. // Духовно-психологічні аспекти медицини майбутнього: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (25-26 березня 2000 р.) // За заг. ред. академіка АМТН України, проф., докт. психол. наук, канд. мед. наук Компанця В. С. – Хмельницький: Подільський культурно-просвітительський центр ім. М. К. Реріха, 2000. – С. 35-36.

7. Крук С. Л., Ерметов І. О., Гаврилькевич В. К. Психосоціальний аналіз парапсихічної феноменології в релігійних практиках. // Релігія і Церква в Подільському регіоні: історія та сучасність. Науковий збірник // За заг. ред. В. М. Олуйка, А. М. Колодного. – Хмельницький: Видавництво Хмельницького інституту регіонального управління та права, 2002. – С. 208-212.

8. Гаврилькевич В. К., Ерметов І. О., Крук С. Л. Парапсихічні феномени в контексті ціннісних орієнтацій молоді: психофізіологічні й патопсихологічні аспекти. // Психолого-педагогічні засади професійного становлення особистості практичного психолога і соціального педагога в умовах вищої школи: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. ІІІ частина. – Тернопіль: Ви-давництво Тернопільського державного педагогічного університету, 2003. – С. 187-191.