Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Савчук Людмила Олександрівна. Формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Савчук Л.О. «Формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності». – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. – 2009. – Тернопіль.

Дисертація присвячена дослідженню проблеми формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності. У роботі уточнено поняття «самостійна навчально-пізнавальна діяльність майбутніх економістів», «активізація навчально-пізнавальної діяльності майбутніх економістів», виявлена сутність інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів. На основі структури навчальної діяльності означено спільні компоненти інформатичної складової і самостійної навчально-пізнавальної діяльності: мотиваційний, змістовий, процесуальний, результативний.

Визначено сукупність педагогічних умов, що забезпечують формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності.

Теоретично обґрунтовані педагогічні умови покладені в основу моделі формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності основними складниками якої є: замовлення інформаційного суспільства, мета, тенденції, принципи, компоненти, методи, засоби, комп’ютерно-алгоритмічні уміння, критерії та рівні сформованості умінь, результат.

      1. Результати аналізу наукових джерел свідчать, що самостійна навчально-пізнавальна діяльність – це складне утворення, яке залежить від рівня підготовки студентів та проявляється у таких аспектах: психічному (здатність до діяльності); інтелектуальному (здатність до розв’язування пізнавальних задач); моральному (мотивоване ставлення до предмета пізнання). На основі структури навчальної діяльності означено спільні компоненти інформатичної складової і самостійної навчально-пізнавальної діяльності: мотиваційний, змістовий, процесуальний, результативний. Стан готовності майбутніх економістів до самостійної навчально-пізнавальної діяльності з урахуванням особливостей формування інформатичної складової фахової підготовки визначено за трьома рівнями. Встановлено, що переважна більшість студентів перебуває на низькому рівні готовності до самостійної навчально-пізнавальної діяльності з використанням інформатичної складової. Лише 8,9% майбутніх економістів можна вважати готовими до самостійного здійснення навчально-пізнавальної діяльності. Тому процес самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів спрямовувався на формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів (вміння проектувати бази даних, бази знань, використовувати електронні таблиці, застосовувати текстові процесори, машинну графіку, машинно-орієнтовані інформаційні системи).

      2. Під інформатичною складовою фахової підготовки майбутніх економістів розуміємо сформованість знань, умінь та навичок збирання, опрацювання, використання, передачі інформації на основі активних методів та засобів інформаційних технологій за принципом ієрархії для компетентної реалізації виробничих функцій, розвитку професійних здібностей фахівця та подолання перешкод ефективної професійної діяльності. Для формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів використано: активні методи навчання, сучасні програмно-апаратні комплекси, комп’ютерно-алгоритмічні вміння. Комп’ютерно-алгоритмічні уміння поділено на три блоки: програмування; інформатично-інтуїтивне використання комп’ютера, інструментальне застосування комп’ютерних засобів. Серед шляхів та засобів формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів виокремлено: оволодіння сучасними інформаційними технологіями; активізація самостійної навчально-пізнавальної діяльності; компетентна реалізація виробничих функцій фахівців (аналітична, планова, організаційна, обліково-статистична, контрольна, інформаційна), розвиток професійних здібностей (уміння працювати з інформаційними потоками в умовах дефіциту часу, комп’ютерна компетентність) та подолання перешкод у процесі професійної діяльності (відсутність аналітичних здібностей, недбалість, імпульсивність, швидка втомлюваність при роботі з комп’ютером).

      3. Визначено критерії, показники та рівні сформованості інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів, які узгоджуються з критеріями сформованості самостійної навчально-пізнавальної діяльності: копіювально-відтворювальний (низький рівень), продуктивно-інтерпретувальний (середній рівень), конструктивно-творчий (високий рівень). Студенти із низьким рівнем сформованості інформатичної складової професійної діяльності мають лише елементарні знання, недостатньо сформовані комп’ютерно-алгоритмічні уміння та навички, у них спостерігається недостатній рівень рефлексії власної діяльності. У цілому, самостійна навчально-пізнавальна діяльність є репродуктивною. Для студентів із середнім рівнем – знання є достатніми, проте, через недосконалість комп’ютерно-алгоритмічних умінь, майбутній економіст може діяти лише за певним стандартом, спостерігається деяка обмеженість форм та шляхів реалізації, самостійна навчально-пізнавальна діяльність є реконструктивною. Високий рівень характеризується повним і якісним оволодінням даним видом діяльності. Майбутні економісти уміють застосовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях, їм притаманна ініціатива, інтерес, самостійність, оригінальність діяльності, бачення нової проблеми у традиційній ситуації. Самостійна навчально-пізнавальна діяльність має творчий характер.

      4. З метою формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності виокремлено та експериментально перевірено педагогічні умови. До них належить: фахове наповнення інформатичної складової професійної підготовки майбутніх економістів; застосування сучасних освітніх технологій засобами програмно-апаратних навчальних комплексів у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів; налагодження взаємодії викладача і студента з формування комп’ютерної компетентності; створення сприятливого інформаційного середовища для розвитку пошуково-творчих здібностей майбутніх економістів у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності. Комплексна реалізація умов забезпечує достатній і високий рівень сформованості інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності.

      5. Обґрунтовані педагогічні умови покладені в основу розробленої моделі формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів. Її складники перебувають у логічному взаємозв’язку та системній єдності: замовлення інформаційного суспільства, мета, концептуальні засади, методи та засоби навчання, навчальні дисципліни комп’ютерного спрямування, організація самостійної навчально-пізнавальної діяльності, комп’ютерно-алгоритмічні уміння, критерії та рівні сформованості умінь, результат. Мета (сформувати інформатичну складову фахової підготовки майбутніх економістів у процесі навчально-пізнавальної діяльності) визначає методи та засоби навчання в межах концептуальних засад та замовлень інформаційного суспільства. Організація діяльності майбутнього економіста з формування інформатичної складової фахової підготовки можлива при наповненні змістового компонента, що втілюється в процесі вивчення навчальних курсів «Інформатика та комп’ютерна техніка», «Економічна інформатика», «Комп’ютерні мережі та телекомунікації», «Інформаційні системи і технології підприємства», «Автоматизоване робоче місце економіста». Сформованість комп’ютерно-алгоритмічних умінь корегується критеріями (копіювально-відтворювальний, продуктивно-інтерпретувальний, конструктивно-творчий) та рівнями (низький, середній, високий). Визначення критерію «копіювально-відтворювальний» на низькому рівні сформованості умінь надає викладачеві можливість корекції діяльності студента. Результатом реалізації моделі є середній та високий рівень сформованості комп’ютерно-алгоритмічних умінь у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності. Запропонована модель має чітку науково-теоретичну основу, логічну стрункість та послідовність професійних вимог до викладача та освітнього середовища.

      6. Ефективність педагогічних умов та моделі формування інформатичної складової фахової підготовки майбутніх економістів визначено за результатами формувального експерименту. На високому рівні в КГ кількість студентів збільшилась у 3,42 рази, а в ЕГ-3 – у 9,75 разів. Водночас, на низькому рівні сформованості інформатичної складової фахової підготовки КГ кількість студентів зменшилась в 2,73 раз, а в ЕГ-3 – у 5,00 разів. Застосування методу експертних оцінок та статистичні методи аналізу даних підтверджують достовірність отриманих результатів. Справедливість передбачення про відмінність в середніх значеннях двох вибірок доведено за допомогою статистичного Z-критерію.

      Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми та дає можливість окреслити напрямки подальшого її розгляду. Предметом наукового пошуку можуть стати питання професійної підготовки майбутніх економістів на основі сучасних освітніх технологій, вивчення впливу кредитно-трансферної системи навчання на процес активізації пізнавальної діяльності студентів.

Публікації автора:

І. Статті у фахових виданнях

        1. Савчук Л. О. Вплив інформаційних технологій на розвиток активної особистості / Л. О. Савчук // Теоретичні питання культури, освіти та виховання : зб. наук. пр. – К., 2002. – Вип. 23. – С. 26–28.

        2. Савчук Л. О. Дослідження проблеми активізації пізнавальної діяльності особистості у процесі оволодіння новими інформаційними технологіями / Л. О. Савчук // Збірник наукових праць Національної Академії Прикордонних військ України ім. Б. Хмельницького – Хмельницький, 2003. – № 24, Ч. ІІ (спец. випуск). – С. 225–229.

        3. Савчук Л. О. Технічні засоби нових інформаційних технологій, що сприяють інтенсифікації навчального процесу у вищій школі / Л. О. Савчук // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. – Луганськ, 2006. – № 21, Ч. II. – С. 140–144.

        4. Савчук Л. О. Формування комп’ютерної компетентності в майбутніх економістів засобами інформаційних технологій / Л. О. Савчук // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. – Луганськ, 2007. – № 21, Ч. II. – С. 149–154.

        5. Савчук Л. О. Модель підготовки майбутніх економістів до самостійної навчально-пізнавальної діяльності засобами інформаційних технологій / Л. О. Савчук // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія : Педагогіка. – Тернопіль, 2008. – № 2. – С. 103–107.

        ІІ. Навчальні та навчально-методичні посібники

        6. Савчук Л. О. Інформатика та комп’ютерна техніка / Л. О. Савчук, О. В. Гришпинюк. – Київ : Професіонал, 2004. – 160 с.

        7. Савчук Л. О. Обчислювальний практикум на ПЕОМ / Л. О. Савчук. – Хмельницький : ХЕУ, 2004. – 50 с.

        8. Савчук Л. О. Інформатика і комп’ютерна техніка : завдання та методичні вказівки / Л. О. Савчук. – Хмельницький : ХЕУ, 2005. – 56 с.

        9. Савчук Л. О. Обчислювальний практикум для студентів-економістів : завдання та методичні вказівки / Л. О.Савчук – Хмельницький : ХЕУ, 2007. – 70 с.

        ІІІ. Статті в інших виданнях

        1. Савчук Л. О. Психолого-педагогічні аспекти взаємозв’язку пізнавальної діяльності та використання комп’ютерної техніки при вивченні дисциплін інформаційного циклу / Л. О. Савчук // Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики : зб. наук. пр. – Кривий Ріг, 2003. – Вип. 3, Т. 3. – С. 312–315.

        2. Савчук Л. О. Практичні технології навчання як засіб активізації пізнавальної діяльності студентів / Л. О. Савчук // Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі : зб. наук. пр. – Кривий Ріг, 2005. – С. 260–264.

        3. Савчук Л. О. Сучасні методи та засоби навчання, що активізують пізнавальну діяльність студента при вивченні дисциплін комп’ютерної спрямованості / Л. О. Савчук // Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики : зб. наук. пр. – Кривий Ріг, 2006. – Вип. 6, Т. 3. – С. 16–19.

        13. Савчук Л. О. Сутність та основні складові самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів-економістів / Л. О. Савчук // Социальные технологии. Актуальные проблемы теории и практики : материалы Междунар. межвузовского сб. науч. работ. – Запорожье, 2007. – Вып. 35. – С. 127–131.