Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Тандир Лариса Володимирівна. Формування економічної культури студентів промислово-економічного коледжу в професійній підготовці : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Тандир Л.В. Формування економічної культури студентів промислово-економічного коледжу в професійній підготовці. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2009.

Дослідження присвячене проблемі формування економічної культури студентів економічних спеціальностей промислово-економічного коледжу.

Теоретично обґрунтовано сутність і зміст економічної культури студентів економічних спеціальностей як складової професійної культури. Виявлено систему критеріїв, показників та рівнів сформованості економічної культури студентів, розроблено модель та експериментально перевірено технологію її формування. Доведено, що провідну роль у формуванні економічної культури відіграють цикли дисциплін загальноекономічного та професійного спрямування шляхом реалізації змістового компоненту цілісного педагогічного процесу.

Розроблено та апробовано педагогічні умови формування економічної культури, що сприяло підвищенню її рівня у майбутніх фахівців економічних спеціальностей вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації.

На основі теоретичних положень і результатів дослідно-експериментальної роботи зроблено такі висновки:

1. В умовах переходу до ринкової економіки, впровадження сучасної освітньої парадигми та приєднання України до Болонського процесу особливого значення набуває проблема формування економічної культури студентів у вищих навчальних закладах. Разом з тим, недостатньо розробленими залишаються технології формування економічної як складової професійної культури у навчально-виховному процесі підготовки фахівців економічних спеціальностей промислово-економічного коледжу.

Визначено, що економічна культура студентів детермінує конкретно-історичні форми співвідношення понять «економіка й особистість», можливості їхньої модифікації та диференціації, є складовою професійної підготовки та одночасно умовою ефективної професійно-економічної діяльності самовдосконалення майбутніх фахівців, що визначають рівень і форми прояву індивідуальності особистості в професійному навчанні.

Конкретизовано сутність і зміст економічної культури студентів економічних спеціальностей промислово-економічного коледжу як інтегративне особистісне новоутворення, представлене єдністю аксіологічного, технологічного, творчого й особистісного компонентів, що забезпечує продуктивну професійну діяльність в економічній сфері. Визначена логіка взаємозв’язку і взаємозалежності, а також склад кожного з чотирьох компонентів культури, що свідчить про системний і цілісний характер досліджуваного явища та створює умови для подальшого розвитку особистості студентів, їхньої економічної культури.

2. Обґрунтована й апробована в ході дослідно-експериментальної роботи модель процесу формування економічної культури студентів промислово-економічного коледжу являє собою структурно-функціональну конструкцію логічного зв’язку, у якій фігурують змінні взаємопов’язані та взаємозумовлені між собою компоненти. Вони визначають сутність процесу формування економічної культури студентів як результат взаємодії професійної, економічної й особистісної складових, виражених цінностями-цілями, цінностями-знаннями, цінностями-якостями, цінностями-відношеннями і цінностями-засобами (компоненти, критерії ЕК; фактори впливу; принципи, методи, прийоми і засоби ЦПП).

3. Виявлено критерії, показники та рівні сформованості економічної культури студентів коледжу. Доведено, що економічна культура студентів визначається системою критеріїв, що передбачають: розуміння цілей, завдань професійної діяльності; спеціальну теоретичну підготовку; практичну готовність майбутнього фахівця до професійної діяльності; сформованість професійних якостей. Визначено відповідні показники (ціле-мотиваційний, змістовий, практично-орієнтований, професійно-орієнтований) з уточненими їх характеристиками (розвиток професійної комунікативності, цільове волевиявлення, самостійність та нестандартність у прийнятті рішень; усвідомлення мети наступної професійної діяльності, задоволеність вибором спеціальності, самоконтроль та самоаналіз; сформованість загальноекономічних знань та знань з дисциплін професійного спрямування, вміння застосовувати економічні знання для вирішення конкретних виробничих завдань; ставлення до професійної діяльності, ступінь оволодіння практичними вміннями та навичками, активність у позааудиторних формах навчальної діяльності) та рівні економічної культури (репродуктивний, конструктивний, евристичний і контамінний).

4. Розроблено й експериментально перевірено технологію формування економічної культури студентів економічних спеціальностей, яка розглядається як інтегративний професійно-освітній процес, спрямований на досягнення запланованих результатів на основі діагностики поточного стану і моніторингу загальних і спеціальних навчальних умінь і навичок студентів у ЦПП. Особистісно орієнтована технологія формування економічної культури студентів коледжу представлена послідовністю етапів: визначення цілей економічної підготовки з урахуванням вікових особливостей і базової підготовки студентів; створення і вирішення проблемних виробничих, навчальних ситуацій, які вимагають економічної самоосвіти, розвиваючого економічного мислення; організація різних видів економічної діяльності; забезпечення позааудиторної професійно-спрямованої діяльності з метою формування стійкої мотивації до засвоєння професійних знань, умінь і навичок; створення емоційного фону в оволодінні студентами економічною культурою; моніторинг навчальної діяльності студентів.

У ході дослідження з урахуванням вітчизняного і зарубіжного досвіду було виявлено й експериментально перевірено педагогічні умови, які впливають на ефективність формування економічної культури студентів коледжу: створення у студентів коледжу позитивної мотивації у процесі досягнення певного рівня економічної культури; професійно-орієнтована інноваційна спрямованість освітнього процесу у коледжі; організація особистісно орієнтованої взаємодії (викладач – студент); залучення студентів економічних спеціальностей коледжу до науково-дослідної роботи в процесі формування економічної культури; організація різних видів економічної діяльності, спрямованої на формування економічного мислення й економічно значущих якостей особистості фахівців; професійна спрямованість у процесі організації і проходження виробничої практики, в позааудиторній, індивідуальній роботі студентів з урахуванням специфіки економічної діяльності.

Для реалізації визначених педагогічних умов нами були використані такі методи та форми навчання: проблемні лекції, проблемні семінари та семінари-дискусії, ділові ігри, «круглі столи», наукові конференції, аналіз конкретних ситуацій, практичні заняття з використання інформаційних професійних систем, завдання для самостійної роботи з посиленням мотиваційних аспектів та завдання на активізацію міждисциплінарних зв’язків, використання опорних схем-конспектів, спеціальні позакласні заходи. Забезпечення окреслених педагогічних умов сприяло більш чіткому усвідомленню цілей, завдань професійної підготовки, формуванню стійкої мотиваційної сфери студентів, поглибленню загальноекономічних та професійних знань, підвищенню сформованості рівня умінь та навичок, важливих професійних якостей, що позитивно впливає на формування компонентів ЕК та доведено результатами проведеного кількісного аналізу констатувального та формувального етапів експерименту. Обґрунтована думка про нерівномірність процесу формування економічної культури в різних групах: результати в експериментальних групах, де вносилися зміни шляхом посилення культурологічних аспектів у зміст, методи, засоби ЦПП порівняно з результатами в контрольних групах, є значно кращими.

Виконане дослідження підтвердило висунуту гіпотезу про необхідність створення спеціальної технології формування економічної культури студентів у їх професійній підготовці.

5. Здійснене дослідження дозволило сформулювати такі рекомендації Міністерству освіти і науки України, вищим навчальним закладам І-ІІ рівнів акредитації, викладачам фахових дисциплін: передбачити і впровадити модель, технологію та педагогічні умови формування економічної культури студентів; використовувати для молодших спеціалістів економічних спеціальностей розроблений автором дисертаційного дослідження варіант навчальної програми з дисципліни «Менеджмент», методичні вказівки з проведення занять та позакласних заходів з проблеми формування економічної культури студентів, приклади складання схем-конспектів, методику розрахунку рівня навченості студентів.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування економічної культури майбутніх фахівців економічних спеціальностей. До напрямків, що потребують подальшого дослідження, віднесено: необхідність конкретизації та наповнення змісту всіх структурних елементів ЕК, вивчення механізму впливу економічної культури на особистісну самореалізацію фахівця в професійній діяльності, порівняльний аналіз формування економічної культури студентів у підготовці спеціалістів та магістрів.

Публікації автора:

  1. Тандир Л. В. Мотиваційні аспекти самостійної роботи студентів / Л. В. Тандир // Освіта в Київському промислово-економічному коледжі на зламі тисячоліть : матеріали 1-ї наук.-метод. конф. – К. : [б. в.], 2000. – С. 170–175.

  2. Тандир Л. В. Виявлення властивостей мотивації навчальної діяльності випускників вищих навчальних закладів у період роботи на виробництві / Л. В. Тандир // Вісник КНУКіМ : зб. наук. пр. / [упоряд. С. М. Самойленко]. – К. : [б. в.], 2002. – Вип. 6. – С. 136–139. – (Серія «Педагогіка»).

  3. Тандир Л. В. Застосування прикладних задач при навчанні вищій математиці студентів економічного напрямку як мотиваційна проблема / Л. В. Тандир // Асимптотичні методи в теорії диференціальних рівнянь : матеріали міжнар. конф., (Київ, 12–17 верес. 2002 р.). – К. : Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2002. – С. 96.

  1. Тандир Л. В. Методологія мотиваційного забезпечення навчальної праці студентів як педагогічна проблема / Л. В. Тандир // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КНЛУ : зб. наук. пр. – К. : [б. в.], 2002. – Вип. 6. – С. 459–465. – (Серія «Мова, освіта, культура: наукові парадигми і сучасний світ»).

  2. Тандир Л. В. Про вивчення мотивації процесу навчання математичним дисциплінам майбутніх молодших спеціалістів за кваліфікацією – програміст / Л. В. Тандир, О. Л. Лещинський // ІХ міжнар. наук. конф. імені академіка М. Кравчука, (Київ, 16–19 трав. 2002 р.) : матеріали конф. – К. : Інститут математики НАН України, 2002.– С. 556–557.

  3. Тандир Л. В. Про специфіку викладання вищої математики у ВЗО І-ІІ рівня акредитації при підготовці молодших спеціалістів по обслуговуванню обчислювальної техніки (на прикладі промислово-економічного коледжу) / Л. В. Тандир, В. В. Тихонова, О. Л. Лещинський // Сучасні тенденції розвитку природничо-математичної освіти : матеріали міжнар. конф. – Херсон : Херсонський державний педагогічний університет, 2002. – С. 204–207.

  4. Тандир Л. В. Роль педагогічних умов в управлінні мотивацією навчальної праці студентів / Л. В. Тандир // Теоретичні питання культури, освіти та виховання : зб. наук. пр. / [упоряд. О. М. Михайличенко] ; за заг. ред. М. Б. Євтуха. – К. : Видав. центр КНЛУ, НМАУ, 2003. – Вип. 24. – С. 83–85.

  5. Тандир Л. В. Дослідження мотиваційних аспектів класифікації тестів при моделюванні рейтингової системи математичної освіти в ВЗО І-ІІ рівнів акредитації / Л. В. Тандир, В. В. Тихонова, О. Л. Лещинський // Х міжнар. наук. конф. імені академіка М. Кравчука, (Київ, 13–15 трав.2004 р) : матеріали конф. – К. : Інститут математики НАН України, 2004. – С. 736.

  6. Тандир Л. В. Інтеграційні процеси у системі соціально-екологічної та економічної освіти / Л. В. Тандир, О. В. Плахотнік, К. В. Дубич // Вища технічна освіта: проблеми та перспективи розвитку в контексті Болонського процесу : тези доповідей на VІІ міжнар. наук.-метод. конф. / [упоряд. С. М. Кононенко]. – К. : Політехніка, 2005. – С. 250.

  7. Тандир Л. В. Формування мотиваційного компоненту творчого потенціалу студентів у професійній підготовці / Л. В. Тандир // Теоретико-методологічні проблеми розвитку особистості в системі неперервної освіти : матеріали методологічного семінару АПН України, (Київ, 16 грудн. 2004 р.) / [упор. С. Д. Максименко]. – К. : [б. в.], 2005. – С. 668–673.

  8. Тандир Л. В. Формування професійно-економічної культури студентів як педагогічна проблема / Л. В. Тандир // Вища освіта України і Болонський процес : матеріали Всеукр. конф. – Переяслав-Хмельницький : [б. в.], 2005. – С. 363–373.

  9. Тандир Л. В. Динаміка сформованості професійної економічної культури студентів / Л. В. Тандир // Гармонізація розвитку вищої школи в умовах Болонського процесу : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. / Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди. – Переяслав-Хмельницький : [б. в.], 2006. – С. 486–492.

  10. Тандир Л. В. Моделювання процесу формування професійно-економічної культури студентів коледжу / Л. В. Тандир // Вісник КНУКіМ : зб. наук. пр. / [упоряд. С. М. Самойленко]. – К. : [б. в.], 2006. – Вип. 14. – С. 181–187. – (Серія „Педагогіка»).

  11. Тандир Л. В. Технологія формування професійно-економічної культури студентів коледжу / Л. В. Тандир // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КНЛУ : зб. наук. пр. – К. : [б. в.], 2006. – Вип. 12. – С. 191–195. – (Серія «Мова, освіта, культура: наукові парадигми і сучасний світ»).

  12. Тандир Л. В. Критерії, показники і рівні сформованості професійної економічної культури студентів / Л. В. Тандир // Вища освіта України – Додаток 3 (т.7) –Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору: Моніторинг якості освіти» : зб. наук. пр. – К.: [б. в.], 2007. – С. 136–144.

  13. Тандир Л. В. Сутність і зміст економічної культури студентів та їх місце в системі професійної підготовки студентів / Л. В. Тандир // Ринок освіти та науки: проблеми та шляхи їх вирішення в контексті Болонського процесу (І-ІІ рівень акредитації) : матеріали шостої наук.-метод. конф. / – К. : Промислово-економічний коледж, 2008. – С. 10–17.