Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка транспорту і зв’язку


Парій Валентина Миколаївна. Формування економічного механізму оперативного управління аеропортом : Дис... канд. екон. наук: 08.07.04 / Національний авіаційний ун-т. — К., 2006. — 218арк. — Бібліогр.: арк. 178-189.



Анотація до роботи:

Парій В.М. Формування економічного механізму оперативного управління аеропортом. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.04 – Економіка транспорту і зв’язку. - Національний авіаційний університет, Київ, 2006.

У дисертації науково узагальнено і обґрунтовано роль економічного механізму оперативного управління у системі забезпечення економічної безпеки аеропорту з позиції забезпечення процесу швидкої й адекватної адаптації підприємства до впливів зовнішнього середовища. Розроблено методичні рекомендації з формування і використання системи бюджетів аеропорту як інструменту економічного механізму оперативного управління, що враховує специфіку діяльності підприємства та включає у себе специфічні операційні та функціональні бюджети аеропорту. Сформульовано підходи до вибору критеріїв раціонального бюджету на основі дослідження стану фінансової стійкості аеропорту, що дозволяє розраховувати більшість фінансових змінних та забезпечує користувачу вибір варіанта зміни витрат за визначеною схемою, і дає змогу прийняти управлінське рішення в залежності від запланованої фінансової стійкості підприємства.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі щодо розробки, теоретичного обґрунтування й практичної апробації економічного механізму оперативного управління аеропорту шляхом складання системи бюджетів та її оптимізації, що забезпечує максимальну ефективність функціонування підприємства в умовах вітчизняної економіки. Результати проведеного дослідження дають підстави для наступних висновків:

1. В умовах нестабільності зовнішнього середовища, невизначеності умов господарювання, економічна безпека аеропорту багато в чому залежить від ефективності економічного механізму його оперативного управління. У свою чергу, ефективне оперативне управління аеропортом в умовах ринкової економіки неможливо без чіткої системи внутрішнього планування на підприємстві, заснованої на такому інструменті оперативного управління, як бюджетування. У зв’язку з цим, у дисертації зроблено висновок щодо необхідності розробки методичних рекомендацій з формування і використання системи бюджетів аеропорту як інструменту економічного механізму оперативного управління.

2. Узагальнення розробок вітчизняних і зарубіжних учених дозволило сформулювати власне бачення понять: „економічний механізм оперативного управління аеропорту” під яким розуміється сукупність економічних важелів, елементів, інструментів і їх взаємозв’язків, цілеспрямований вплив яких на об’єкт управління сприяє стабілізації поточного стану аеропорту; „бюджет”, під яким розуміється оперативний план підприємства на майбутнє, який вступає економічним регулятором відносин між структурними підрозділами підприємства і підприємством та зовнішнім середовищем; „бюджетування” під яким розуміється інструмент економічного механізму оперативного управління, що базується на інтегрованій системі бюджетів, яка дозволяє аналізувати отримані і прогнозні фінансові показники.

3. На підставі вивчення теоретичних засад побудови й функціонування бюджетування зроблено висновок щодо необхідності розширення класифікації бюджетів в частині її доповнення функціональними бюджетами - бюджетами, що описують господарчі операції центрів відповідальності.

4. Аналіз основних принципів побудови системи бюджетів аеропорту приводить до формування методичних положень бюджетування, яке складається з наступних етапів:

визначення прогнозних макроекономічних показників;

аналіз потенційних потужностей аеропорту та попиту на його послуги;

аналіз витрат аеропорту при попиті та технологіях, що склалися;

складання бюджетів продажу аеропорту;

складання функціональних бюджетів центрами фінансової відповідальності аеропорту;

обробка даних фінансовим відділом, їх коректування і складання операційних бюджетів аеропорту та головного бюджету;

раціоналізація бюджету аеропорту з метою підвищення ефективності його діяльності на основі системи показників;

визначення фактичних показників та їх відхилень від запланованих.

5. Розроблено методичні рекомендації з впровадження і використання бюджетування в системі управління аеропортом, в яких подано порядок складання бюджетів. Зважаючи на специфіку діяльності аеропорту у роботі традиційний перелік бюджетів розширено специфічними бюджетами, які відбивають специфіку роботи аеропорту. Розроблено форми бюджетів, проведено аналіз основних статей та факторів, що на них впливають, дані рекомендації щодо складання та аналізу бюджетів.

6. Удосконалено критерії оцінки прийняття раціонального бюджету, що базуються на проведенні багатоваріантних прогнозних розрахунків, які дозволяють обрати раціональний план розвитку підприємства, спираючись на систему показників, що характеризують фінансовий стан підприємства. Розрахунок „гнучкого бюджету”, сформованого з урахуванням різноманітних варіантів діяльності аеропорту, дозволяє обрати коректний варіант функціонального бюджету для кожного підрозділу аеропорту та дозволяє моделювати не тільки кінцевий результат фінансово-господарської діяльності аеропорту, але й оцінювати фінансове положення економічного суб'єкта при зміні окремих показників у залежності від різних зовнішніх і внутрішніх факторів, що дозволяє обрати найраціональніший бюджет у кожному конкретному випадку.

7. У роботі робиться висновок, що ефективність процесу оперативного планування діяльності аеропорту за допомогою розробки системи бюджетів можлива на основі детального пророблення всіх необхідних інформаційних потоків і встановлення раціональних зв'язків між окремими регістрами бухгалтерського обліку, затвердженими формами фінансової звітності і запропонованими бюджетними таблицями. У цілому система бюджетів взаємозалежна з бухгалтерськими проводками, що відбивають усі фінансово-господарські операції, здійснені економічним суб'єктом, підходить для планування діяльності будь-якого підприємства через універсальність плану рахунків.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях :

  1. Волик В.М. „Використання бюджетування в діяльності транспортних підприємств” // Проблеми інформації та управління. Збірник наукових праць. Випуск 7. -К.: НАУ, 2002. -85с.

  2. Волик В.М. „Адаптивне фінансове планування – основний фактор забезпечення економічної безпеки транспортного підприємства” // Проблеми інформатизації та управління: Збірник наукових праць: Випуск 9. – К.:НАУ, 2004. – 268 с.

  3. Волик В.М., Пустова А.В. „Технологія впровадження бюджетування на авіаційних підприємствах” // Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Випуск 5. – К.: НАУ, 2003. – 260 с.

  4. Косарев О.Й., Волик В.М. „Структура і складові бюджету аеропорту” // Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Випуск 5. – К.: НАУ, 2003. – 260 с.

  5. Волик В.М. «Бюджет руху грошових коштів у системі бюджетів аеропорту» // Вісник соціально-економічних досліджень - №16, 2004 р.- 48 с.

  6. Косарев О.Й., Волик В.М. „Управління емісійної політикою підприємств повітряного транспорту шляхом оптимізації транзакційних витрат” // Проблеми інформації та управління. Збірник наукових праць. Випуск 12. - К.: НАУ, 2005. - 94с.

  7. Парій В.М. „Формування та оптимізація бюджету аеропорту” // Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Випуск 14. – К.: НАУ, 2005. – 137 с.

В інших виданнях

  1. Навчальний посібник "Методологія бюджетування діяльності підприємств" авторів Косарева О.Й., Волик В.М. (гриф надано листом МОНУ №14/18.2-2294 від 27.10.2004).

  2. Волик В.М. Методологія формування бюджету авіатранспортних підприємств. // Наука і молодь, збірник наукових праць міжнародної наукової конференції. -К.: НАУ, 2003. -561с.

  3. Бюджетний метод управления как основной компонент обеспечения экономической безопасности авиатранспортных предприятий. Волык В.Н. // Официанальный каталог 1-ой международной конференции "Развитие авиатранспортной отрасли и рынка воздушных перевозок СНГ".

  4. Косарев О.Й., Волик В.М. Логістика фінансових потоків транспортних підприємств// Збірник доповідей 5 Міжнародної науково – практичної конференції „Ринок послуг комплексних транспортних систем та прикладні проблеми логістики” – жовтень 2003 р, Київ, Україна.

  5. Волик В.М. Використання аутсорсингу при плануванні і управлінні комерційною діяльністю аеропорту. // Перша науково-практична конференція „Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем: техніка, технологія, економіка і управління”: Тези доповідей, - К.:КУЕТТ, 2003.

  6. Волик В.М. Економічний ефект від впровадження системи бюджетного управління в аеропорту.// Матеріали VI Міжнародної наукової конференції студентів та молодих учених Політ – 2004.

  7. Волик В.М. Проблеми формування та оптимізації бюджету аеропорту // VI Міжнародна науково-технічна конференція „Авіа- 2004”.

  8. Волик В.М. Логістичний підхід до управління матеріальними і фінансовими потоками підприємства // матеріали 6 Міжнародної науково-практичної конференції „Ринок послуг комплексних транспортних систем та прикладні проблеми логістики”.

  9. Волик В.М. Застосування логістичного підходу при формуванні бюджету авіапідприємства в умовах невизначеності // Проблемы подготовки профессиональных кадров по логистике в странах СНГ: Сб. докладов 1-й международной научно – практической конференции – К.:НАУ, 2004 – 142 с.

  10. Парій В.М. Формування бюджету доходів у системі бюджетів аеропорту// Матеріали V Міжнародної наукової конференції студентів та молодих учених Політ – 2005.