Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Фольклористика


Шутак Олеся Степанівна. Фольклористична думка в Галичині 20-30 років XX століття (К.Сосенко, Ф.Колесса, І.Свєнціцький): дисертація канд. філол. наук: 10.01.07 / Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. - Л., 2003.



Анотація до роботи:

Шутак О.С. Фольклористична думка в Галичині 20-30 років ХХ століття (К.Сосенко, Ф.Колесса, І.Свєнціцький). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.07 – фольклористика. – Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів, 2003.

Дисертація є першим комплексним дослідженням фольклористичної думки в Галичині 20-30 рр. ХХ ст., яка репрезентована працями К.Сосенка, Ф.Колесси, І.Свєнціцького. Відзначено високий рівень західноукраїнських учених в аналізі українського фольклору, які у своїх розвідках спиралися не лише на досягнення української фольклористики, а й використовували досвід західноєвропейської наукової думки. Особливу увагу звернено на методологію вивчення усної словесності К.Сосенка, Ф.Колесси й І.Свєнціцького, приналежність дослідників до українських та зарубіжних фольклористичних шкіл.

В історії української фольклористики досі існують маловивчені періоди її розвитку, що були штучно вилучені з наукового процесу у радянський час. Однією з "білих плям" – фольклористична думка у Галичині 20-30 рр. ХХ ст.

У дисертації здійснено теоретичні узагальнення стану досліджень народнопоетичної творчості цього періоду і запропоновано новий підхід до характеристики наукової спадщини К.Сосенка, Ф.Колесси й І.Свєнціцького.

Аналіз фольклористичного процесу у Східній Україні та Галичині дозволив виявити високий науковий рівень праць над усною словесністю 1920-1930 рр., з’ясувати методологію провідних фольклористів та їх приналежність до тогочасних європейських наукових шкіл.

Якщо ХІХ ст. в українській фольклористиці характеризується переважно нагромадженням уснопоетичних текстів, збирацькою та видавничою діяльністю, то ХХ ст. – це розгортання їх науково-теоретичного опрацювання. У фольклористиці поч. ХХ ст. в Україні домінували методи культурно-історичної, історико-порівняльної, неоміфологічної та інших шкіл, які ефективно функціонували також і в західноєвропейській науці.

Спираючись на наукові традиції фольклористичних досліджень І.Франка, М.Грушевського, Ф.Вовка, В.Гнатюка, у 20-30 рр. у Галичині їх продовжували К.Студинський, М.Возняк, В.Щурат, Я.Пастернак, О.Роздольський та ін. Методологічні тенденції цього часу найбільш яскраво відбилися у фольклористичному доробку К.Сосенка, Ф.Колесси та І.Свєнціцького.

К.Сосенко був популяризатором методів віденської культурно-історичної школи, які намагався пересадити на науковий ґрунт української фольклористики. Однак специфіка усної словесності українців зумовила застосування теорії культурних кругів К.Сосенком із певними видозмінами, зокрема залучення міфологічної теорії, історико-порівняльного методу з елементами етимологічних реконструкцій. Хоч не всі проблеми, заявлені у своїх дослідженнях, К.Сосенко розв’язав з достатньою переконливістю (міфологема райського дерева, місяця як трансформованої ідеї верховного єства), що зумовлене не лише методикою студій. а й складністю фольклорної символіки як такої, то все ж безперечним є те, що він довів давність і автентичність української усної словесності.

Ф.Колесса був вільний у виборі методів дослідження народної творчості, обережно балансуючи між культурно-історичним (в його інтерпретації історичним), історико-порівняльним методами і теорією самозародження сюжетів. Методологію Ф.Колесси ми визначили як комплексний підхід в аналізі усної словесності. Учений рекомендував застосовувати при дослідженні фольклорних жанрів відповідний метод, який би найповніше виявляв їх особливості. Велика заслуга і новаторство Ф.Колесси полягають у тому, що шляхом аналізу ритміки та мелодики він обґрунтував приналежність українських народних дум до окремого специфічного жанру української усної словесності, вивів їх генезу від похоронних голосінь. Результати студій дослідника йшли в ритмі з досягненнями світової науки про фольклор, а в царині музикознавства навіть на крок її випереджали.

В українській фольклористиці І.Свєнціцький утвердився як дослідник похоронних плачів та колядок і щедрівок. Розвідки вченого про голосіння були першими дослідженнями цього жанру усної словесності у Галичині. До аналізу плачів І.Свєнціцький застосував теорію самозародження сюжетів, за допомогою якої простежив генезу та розвиток голосінь, вказав на приналежність їх до обряду, довівши цим архаїчність цього фольклорного жанру. Для характеристики колядок і щедрівок найоптимальнішим для дослідника був компаративістський метод аналізу. З його допомогою І.Свєнціцький встановлює генетичну залежність української різдвяної словесності від еллінського фольклору, що вже у попередників ученого викликало сумнів та заперечення. Якщо для сучасної фольклористики праця І.Свєнціцького "Різдво Христове в поході віків" (1933) має радше інформативно-пізнавальну цінність, то його студії над похоронними голосіннями не втратили наукової актуальності й сьогодні.

Застосовуючи різні підходи до аналізу усної словесності, К.Сосенко, Ф.Колесса та І.Свєнціцький своїми працями доводили оригінальність й автентичність українського фольклору. Використовуючи методи європейських наукових шкіл, дослідники пристосовували їх до українського матеріалу, враховуючи його специфіку.

Публікації автора:

  1. Фольклористичний спадок Іларіона Свєнціцького // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія: Літературознавство. – Тернопіль, 2001. – Вип. 1 (9). – С. 134-140.

  2. Колядки і щедрівки Гнатюкового зібрання у дослідженні західноукраїнських фольклористів 20-30 років ХХ століття // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія: Літературознавство. – Тернопіль, 2001. – Вип. 2 (10). – С. 137-142.

  3. Із фольклористичної спадщини Ф.Колесси: українські народні думи // Мандрівець. – 2002. – № 3 (38). – С. 27-30.

  4. Віденська культурно-історична школа на українському ґрунті (Ксенофонт Сосенко) // Вісник Львівського університету: Серія філологічна. – Вип. 31. – Львів: ЛНУ, 2002. – С. 43-51.

  5. Відгомін пізнього компаративізму О.Веселовського у дослідженні І.Свєнціцького "Різдво Христове в поході віків" // Матеріали міжнародних науково-практичних читань "Українське народознавство: стан і перспективи розвитку на зламі віків", присвячених пам’яті українського фольклориста Михайла Пазяка. – К., 2001. – С. 118-120.

  6. Перші дослідження похоронних голосінь у Галичині (Іларіон Свєнціцький) // Матеріали міжнародних науково-практичних читань "Українське народознавство: стан і перспективи розвитку на зламі віків", присвячених пам’яті українського фольклориста Михайла Пазяка. – К., 2002. – С. 129-131.