Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


846. Таранов Ігор Михайлович. Фіскальний потенціал України та ефективність справляння податків: дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Тернопільська академія народного господарства. - Т., 2004. , табл.



Анотація до роботи:

Таранов І.М. Фіскальний потенціал України та ефективність справляння податків. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг і кредит. – Тернопільська академія народного господарства, Тернопіль, 2004.

У дисертації проведено дослідження фіскального потенціалу України та ефективності справляння податків з огляду на негативізм явища неповної сплати податків.

Розкрито концептуальні основи фіскального потенціалу держави зважаючи на еволюцію державотворення та податкових технологій. Обґрунтовано роль і значення мультифакторного феномену неповної сплати податків і податкових деліктів у контексті загрози національній економічній безпеці. Здійснено критичний аналіз вітчизняних фіскально-контрольних технологій і визначено позитиви світової фіскальної практики для України з урахуванням шкідливої податкової конкуренції. Запропоновано практичні методи інтенсифікації профілактики податкових зловживань. Розроблено рекомендації для підвищення ефективності справляння податків в Україні.

У дисертації на основі здійснених теоретичних узагальнень концептуальних підходів, наукових гіпотез та сучасних теорій визначення фіскального потенціалу держави у контексті мінімізації ухилення від сплати податків із врахуванням відповідних реаліям фіскальної практики податкових технологій, здійснено теоретичне узагальнення і нове вирішення науково-практичної задачі, що виявляється в обґрунтуванні засад для визначення ефективного оподаткування та розробці на цій основі комплексу взаємопов’язаних практичних заходів із максимізації бюджетних надходжень, що сприятиме більш повній реалізації фіскального потенціалу держави та підвищенню ефективності справляння податків.

Суть головних науково-теоретичних висновків дисертації можна звести до наступного:

1) з метою надання більш точного та несуперечливого характеру науково-понятійному апарату, що застосовується для означення фіскальної діяльності держави, запропоновано варіант трактування ключових понять “податки”, “фіскальний потенціал”, “мультифакторний феномен неповної сплати податків”, “податкові делікти”, “державний податковий менеджмент”, “профілактика податкових злочинів”;

2) у результаті дослідження еволюції державотворення доведено, що оподаткування відіграє провідну роль у соціально-економічному розвитку держави для реалізації її функцій, фіскального потенціалу та соціально-економічної доктрини, а також сприяє оновленню податкових технологій фіскальних органів;

3) ухилення від сплати податків відбувається як шляхом їх легального обходу, так і антиконституційної, протизаконної діяльності платників податків – вчинення податкових деліктів, які в кінцевому результаті виступають загрозою національній економічній безпеці, оскільки завдають шкоди державі через несплату належних їй коштів, а це унеможливлює виконання державою покладених на неї функцій;

4) знайдено переконливі аргументи, що послаблення втручання фіскальних органів у діяльність СПД у вигляді податкових перевірок не гарантує належного виконання платниками податкових зобов’язань перед державою і, таким чином, не сприяє повній реалізації її фіскального потенціалу. Натомість зменшення уваги контролюючих органів до законослухняних платників податків протягом визначеного періоду цілком можливе і виправдане як в інтересах держави, так і платників податків, за умови збільшення сплати коштів у казну держави, у порівнянні з результатами останньої податкової перевірки;

5) обґрунтовано, що позитиви світового досвіду оподаткування, як з точки зору організаційної структури податкових органів, так і з точки зору використовуваних податкових технологій, можуть бути використані в Україні з метою покращення показників мобілізації бюджетних надходжень. Однак впровадження світового досвіду оподаткування у національну фіскальну практику не повинно завдати шкоди економічним інтересам держави.

Основні висновки та результати практичного характеру:

  1. Підтверджено, що в Україні ухилення від сплати податків набуло загрозливих масштабів. Це дає підстави говорити про миттєву реакцію платників податків на неякісні зміни у податковому законодавстві, неспроможність фіскальних органів забезпечити реалізацію фіскального потенціалу держави, що обов’язково необхідно враховувати під час реформування податкової системи України.

  2. Встановлено, що діючі податкові технології не сприяють виконанню показників доходів бюджету: в окремі роки надані податкові пільги перевищували обсяг податкових надходжень на 40-50%, що є парадоксальним явищем. Крім цього, за останні п’ять років частка порушників податкового законодавства серед перевірених підприємств невпинно зростає від 64,9% у 1998 р. до 84,7% у 2002 р., а серед фізичних осіб-суб’єктів підприємництва – від 43,2% у 1998 р. до 75% у 2002 р. від загальної кількості перевірених. У зв’язку з цим ефективність справляння податків протягом 1998-2002 рр. залишалась низькою. Це негативно позначається на фінансовому стані держави, її економічній безпеці.

  3. З’ясовано і доведено, що на рівень правосвідомості платників податків, а відтак – показників реалізації фіскального потенціалу держави, значний вплив справляє податкова культура у суспільстві, яка характеризується не лише ставленням податкоплатників до своїх конституційних обов’язків по сплаті коштів у державну казну, а також шанобливим ставленням працівників фіскальних органів до суб’єктів податку. Визначальну роль у цьому відіграють соціально-психологічні особливості платників податків, які покладені в основу проведеної типології податкових девіантів. Проведена типологія стала підставою для розрахунку імовірнісних показників вчинення податкових правопорушень у суспільстві. Практичне значення згаданої типології полягає у тому, що вона дає змогу вирізнити реакцію платників податків на діючі податкові технології, залежно від соціально-психологічних контактів особи.

4. З метою забезпечення повної реалізації фіскального потенціалу України та підвищення ефективності справляння податків необхідно, зокрема, здійснити такі заходи фіскальної політики:

4.1. Для цілей усунення недоліків бюджетно-податкового прогнозування:

4.1.1 визначити у нормативно-правових актах механізм розрахунку фіскального потенціалу України із врахуванням тенденцій детінізації національної економіки;

4.1.2 сформувати систему оцінок фіскального потенціалу України із врахуванням динаміки змін щодо вчинення податкових деліктів суб’єктами оподаткування.

4.2. Для цілей підвищення показників ефективності справляння податків:

4.2.1 розробити та поширити нормативно-розрахункові методи визначення ефективності збирання податків;

4.2.2 розробити методику доцільності надання податкових пільг із врахуванням результатів дослідження в частині розміру бюджетних втрат внаслідок отриманих платниками податків пільг та з метою зменшення можливостей уникнення податків;

4.2.3 запровадити в Україні оподаткування нерухомого майна.

4.3. Для цілей удосконалення податкового контролю:

4.3.1 доопрацювати чинну методику моніторингу податкових ризиків із врахуванням визначених у процесі дослідження ймовірностей поведінки платників податків щодо виконання податкових зобов’язань, залежно від розміру діючих фінансових санкцій за податкові правопорушення;

4.3.2 розробити та видати для службового користування працівникам податкових органів методичні вказівки та рекомендації щодо виявлення ухилення від сплати податків із визначенням його способів та напрямів, а також особливостей, виходячи із результатів контрольно-економічної діяльності податкової служби та інших органів фіскального контролю;

4.3.3 підвищити ефективність контрольної діяльності податкової служби України із врахуванням проведених розрахунків щодо визначення коефіцієнту ефективності податкових перевірок;

4.3.4 на стадії відбору об’єктів податкового контролю передбачити використання математичної моделі, яка ґрунтується на функції корисності для визначення найбільш сприятливих для ухилення видів податків;

4.3.5 визначити загальні правила регламенту діяльності органів фіскального контролю зі складання та виконання національного плану перевірок платників податків.

4.4. Для цілей покращення державного податкового менеджменту:

4.4.1 в організаційній структурі органів державної податкової служби усіх рівнів відновити або створити підрозділи з обслуговування платників податків, які б виконували функції масово-роз’яснювальної роботи серед суб’єктів оподаткування на безоплатній основі;

4.4.2 у процесі модернізації податкової служби України в частині організаційно-структурних змін передбачити зменшення кількості працівників, які займаються адмініструванням малоефективних податків та податкових платежів.

4.5 Для цілей інтенсифікації профілактики податкових зловживань:

4.5.1 розробити та реалізувати механізм забезпечення платників податків безкоштовними бланками податкової звітності та інструктивним матеріалом щодо правильності, повноти та своєчасності справляння податків;

4.5.2 просвітницьку діяльність у царині оподаткування проводити на безоплатній основі;

4.5.3 створити ефективну систему оплати праці в органах державної податкової служби – на рівні оплати праці відповідних фахівців у комерційних структурах, яка б унеможливлювала корупційні діяння працівників податкових органів.

5. Для цілей інтеграції України до ЄС:

5.1 з огляду на наявність шкідливої податкової конкуренції гармонізувати національне податкове законодавство до вимог ЄС із врахуванням національних особливостей та традицій оподаткування.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Таранов І.М. Економічні передумови податкових деліктів // Фінанси України. – 2000. – № 4. – С. 114-121 (0,5 д.а.).

  2. Таранов І.М. Методи оптимізації податкових платежів корпорацій // Вісник технологічного університету Поділля. Частина 2. Економічні науки. – 2000. – № 4. – С. 20-22 (0,3 д.а.).

  3. Таранов І.М. Податкове регулювання в Україні // Вісник Тернопільської академії народного господарства. Випуск 9. 2000 рік. – С. 83-88 (0,5 д.а.).

  4. Таранов І.М. Прибуткове оподаткування громадян: українські податкові технології у реаліях і перспективі // Вісник Тернопільської академії народного господарства. Випуск 11. 2000 рік. – С. 96-101 (0,5 д.а.).

  5. Таранов І.М. Податкове регулювання в Польщі в період інтеграції в ЄС // Вісник Тернопільської академії народного господарства. Випуск 16. 2001 рік. – С. 43-49 (0,5 д.а.).

  6. Таранов І.М. Організація та повноваження служб податкового контролю Німеччини // Науковий вісник. – 2001. – № 3 (13). – С. 131-138 (0,5 д.а.).

  7. Таранов І.М. Оподаткування процесів споживання у Польщі в період інтеграції з ЄС // Науковий вісник. – 2002. – № 2 (16). – С. 265-273 (0,5 д.а.).

  8. Таранов І.М. Використання концептуальних підходів обчислення податкового навантаження у плануванні фінансів підприємств // Вісник технологічного університету Поділля. Частина 2. Том 1. Економічні науки. – 2002. – № 5. – С. 116-119 (0,3 д.а.).

  9. Таранов І.М. Відповідність справляння окремих видів податків фіскальному потенціалу України // Науковий вісник. – 2002. – № 4 (18). – С. 459-461 (0,2 д.а.).

  10. Юрій С.І., Таранов І.М. Оцінка ефективності наданих пільг з оподаткування // Фінанси України. – 2002. – № 12. – С. 55-62 (0,5 д.а., в т.ч. автора – 0,25 д.а.). Особистий внесок автора – проаналізовано ефективність надання податкових пільг в Україні, визначено коефіцієнт приросту податкових пільг.

  11. Таранов І.М. Ефективність державного податкового контролю // Финансы, учёт, банки. Сборник научных трудов. Выпуск 8. Часть 2. – 2002. – С. 263-269 (0,5 д.а.).

  12. Таранов І.М. Інтенсифікація боротьби з податковими деліктами // Фінанси України. – 2003. – № 2. – С. 60-64 (0,4 д.а.).

В інших виданнях:

  1. Таранов І.М. Фіскальні делікти та розвиток економіки України // Проблеми і перспективи розвитку фінансової політики в Україні в умовах ринкової економіки. Матеріали міжвузівської науково-практичної конференції 17-18 травня 1999 року. Чернівці: “Ратуша”, 1999. – с. 178-179 (0,02 д.а.).

  2. Таранов І.М. Податкова культура як складова фіскального потенціалу України // Проблеми розвитку фінансової системи та обліку. Збірник тез доповідей. Львів: ДУ “Львівська політехніка”, 2000. – С. 56-57 (0,01 д.а.).

  3. Таранов І., Зорій О. Кримінальна відповідальність за фіскальні злочини в Україні // Економіка і ринок: облік, аналіз і контроль. Науковий журнал ТАНГ: Випуск 2. – Тернопіль: Економічна думка, 2000. – с. 256-263 (0,4 д.а., в т.ч. автора – 0,3 д.а.). Особистий внесок автора – проаналізовано систему кримінальних санкцій за порушення податкового законодавства в Україні.

  4. Таранов І.М. Актуальні проблеми обслуговування платників податків // Проблемы становления рыночной экономики: информационное и финансовое обеспечение деятельности предпринимательских структур, с. 52-54. Тезисы Второй международной научно-практической конференции, Севастополь, 4-6 мая 2000 г. – Севастополь: Издательство Сев ГТУ, 2000. – 162 с. (0,02 д.а.).

  5. Таранов І.М. Застосування непрямих методів оподаткування в Україні як об’єктивна реальність // Економічні та гуманітарні проблеми розвитку суспільства у третьому тисячолітті. Збірник наукових праць Рівненського економіко-гуманітарного інституту. – Рівне: “Тетіс”. – 2000. – С. 489-492 (0,2 д.а.).

  6. Таранов І.М. Питання координації діяльності контролюючих органів // Економіка і ринок: облік, аналіз і контроль. Науковий журнал ТАНГ: Випуск 3. – Тернопіль: Економічна думка, 2000. – С. 197-206 (0,5 д.а.).

  7. Таранов І.М. Оцінка реалій справляння окремих видів податків в Україні // Економічні проблеми ринкової трансформації України. Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції 3-4 грудня 2002 р. – Львів: ЛБІ НБУ, 2002. – 285 с. – с. 239-240 (0,01 д.а.).

  8. Taranow I. Odpowiedzialno karna za przestpstwa podatkowe na Ukrainie // Studjа i Prace Kolegium Zarzdzania i Finansw, zeszyt 21, SGH. Warszawa – 2001. – s. 149-154 (0,5 д.а.).

  9. Taranow I. Socjalno-psychologiczne aspekty uchylania si od podatkw na Ukrainie // Studjа i Prace Kolegium Zarzdzania i Finansw, zeszyt 22, SGH. Warszawa – 2001. – s. 125-133 (0,5 д.а.).

  10. Таранов И.М. Интенсификация деятельности налоговой милиции как составная фискального потенциала Украины // Финансовая теория и политика современного государства. – Абагар, Велико Тырново, 2002. – С. 145-152 (0,5 д.а.).

  11. Таранов І.М. Використання технологій місцевого оподаткування у Франції // Матеріали Третьої Всеукраїнської науково-практичної конференції “Підвищення ролі фінансових відносин у комплексному соціально-економічному розвитку регіону”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. – 284 с. – с. 136-137 (0,02 д.а.).

  12. Таранов І.М. Ефективність справляння податків із доходів в Україні // Реформування фінансово-кредитної системи і стимулювання економічного зростання: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Тези доповідей (30-31 травня 2003 р.) / Відп. ред. Р.А. Слав’юк, – Луцьк, 2003. – с. 165-166 (0,2 д.а.).

  13. Організаційні аспекти міждержавної податкової гармонізації // Фінансово-правові засади перспектив розвитку економіки України: Матеріали І міжнародної науково-практичної конференції 4-6 грудня. С. 10-14. – Хмельницький: ТУП, 2003. – 163 с. (0,02 д.а.).