Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


33. Лосик Ореста Миколаївна. Феномен свободи у французькому дискурсі постмодернізму: дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. - Л., 2005.



Анотація до роботи:

Лосик О. М. Феномен свободи у французькому дискурсі постмодернізму. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 - соціальна філософія та філософія історії. - Львівський національний університет імені Івана Франка. - Львів, 2005.

У дисертаційному дослідженні запропоновано нове вирішення наукової проблеми інтерпретації феномену свободи у контексті французького філософського постмодернізму, яке полягає у міждисциплінарно-семіотичному виясненні можливостей і способів здійснення свободи у світоглядній парадигмі сучасності.

Обґрунтовано, що поширення постмодерного розуміння свободи є спробою нетеоретичного заперечення тяглості наративу “Модерну”, асоційованого із засиллям теоретичного розуму та його раціоналістичних світоглядних форм домінування. У дослідженні уточнено роль мови як явища дискурсу в тому, що у французькому постмодернізмі вона є невід’ємною складовою “духовних тотальностей”, якими виступають політичні, економічні, культурно-етичні та естетичні норми.

Автор доводить, що французький дискурс постмодернізму є ціннісним осмисленням життєвої екзистенції та здійсненням її під “знаком свободи” у контексті з новітніми трансформаціями європейських уявлень про свободу, не виключаючи специфіки і т. зв. постколоніального виміру.

З’ясовано, що постмодерністська інтерпретація свободи висвітлює її як активну громадянську, публічну й приватну позицію (та реакцію) особи в напрямку поширення політичного ліберально-демократичного простору.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми дослідження феномену постмодерністської свободи, що виявляється у соціально-філософському та міждисциплінарно-семіотичному аналізі можливостей і вимірів її здійснення у світоглядній парадигмі сучасності.

Проблематика сучасної свободи передбачає її розгляд у найбільш вагомих взаємопов’язаних сферах суспільно-громадянської життєдіяльності, а саме: інтелектуальній (науковій, філософській, методологічній); світоглядній (культурній, публічній (громадській), цивілізаційній); ідеологічній (політико-правовій, економічній, громадянській).

Постмодерністська соціальна філософія розглядає свободу як умову і мету інструментально-функціонального дискурсу, що перебуває в активному інтелектуальному та ідеологічному обігах; конотує процесуальність різноманітних культурних та численних соціальних практик; виступає невід’ємною умовою експериментальних починань у кожному креативному акті. Свобода “стану духу” конотує трансформації людського буття як “соціокультурного тексту” (А. Карась) та самоздійснення особи у напрямках урізноманітнення її досвідів і практик, пов’язаних із самоідентифікацією та репрезентативністю. Тому автором запропоновано вважати її пріоритетною ознакою “відчування” сучасності, незалежно від її хронологічних меж.

Базовою контекстуальною особливістю феномену свободи визнано його дискурсивно-ігрову семіолінгвістичну природу. Відповідно практики свободи чи насильства набувають панівного значення у дискурсах завдяки конкретним семіотичним настановам “режимів сигніфікації”.

У дисертації обґрунтовано автентичну тяглість пріоритету свободи в інтелектуальному, духовному та соціальному житті Європи, що прояснена в історіософських (дискурсивна практика “набутої свободи”) та семіолінгвістичних (дискурсивна практика “обставинної свободи”) контекстах. Для досягнення інтерпретаційної повноти у розумінні постмодерністської свободи актуальною залишається філософська й культурно-художня спадщина т. зв. інспіраторів постмодернізму (серед них: Р. Декарта, І. Канта, Д. Дідро, Ш Бодлера, Л. фон Вітґенштайна, В. Беньяміна, Ґ. Башляра). Тісна взаємопов’язаність поступу філософської думки з культурними та ідейно-ідеологічними трансформаціями в Європі дає право говорити про дискурсивну практику “самовизначеної свободи”, яскраво прояснену в французькому постмодернізмі.

Відзначено, що для французького постмодерністського дискурсу свободи, як складової європейського “статусу світогляду”, характерні унікальні конотаційні риси, які надають його контекстуальному здійсненню автономної виразності та водночас урізноманітнюють загальний “семіокультурний текст” цієї парадигми.

До зазначених рис належать такі дискурсивні практики:

а) локальний досвід французького семіо-простору характерний самобутнім переосмисленням тих світоглядних орієнтирів дискурсу сучасності, що асоціюються з репрезентацією влади у будь-якій формі;

б) водночас репрезентація свободи ідентифікується передусім з такими вербальними й невербальними мовно-мисленнєвими знаками, символами й висловлюваннями, що інтенціонують розпізнавання неправдивості значень і концептів, які повноту існування набувають зі світоглядного контексту сприйняття;

в) розпізнавання “неправдивості”, химерності, асоційовані з виявленням домінування, примусу, безсвідомої настанови на панування, поширюваної, зокрема, і на концепт та нарацію самоздійснення особи;

г) неправдивість, домінування, панування функціонують у дискурсивних практиках у личині “симулякру”, що фактуально провокує симуляцію свободи (а також інтимності й приватності) натомість її безпосереднього здійснення;

д) здійснення свободи відтак можливе лише у контексті повсякденного диференціювання “речей та слів” (М. Фуко, Ж.-Ф. Ліотар, Ж. Бодріяр), на основі а-центричної нарації, що притаманна такому семіотичному “режиму сигніфікації”, який налаштований на денотацію відповідальної свободи у комунікативному людському просторі.

Визнаючи за головні чотири виміри, що “леґітимують” життєву реальність людства (політичний [соціальний], публічний [громадський], громадянський та приватний), у дослідженні наголошено, що саме “постмодерністський” дискурс має помислений та практичний потенціал для радикальних культурних, соціальних, публічних та громадянських трансформацій у новітній історії ідей.

У дисертації особливо заакцентовано, що:

постмодернізм виконує роль міфологеми і є конструктивним концептом “постсучасності” (postmodernitй) як інтерактивної моделі світогляду, яка здійснюється у політичних, громадянських, культурних і соціальних вимірах дійсності;

проблематика свободи залишається у центрі уваги постмодерністського дискурсу, однак її значення переважно інтерпретується на рівнях семіотичних пошуків, що мають “паратеоретичні” форми з виразною тенденційністю уникання метафізики, логоцентризму й світоглядного узагальнення;

постмодерністська дискурсивна практика свободи постає як деконструкція тих світоглядних настанов, що (після Другої світової війни) приховано, “безсвідомо” пропонують практики тоталітаризму, репродукуючи метанаративні дискурси та інтенції на об’єктивність та правду, незалежну від людини, проте вона залишається в руслі європейського духовного спрямування.

У дисертації встановлено, що французький дискурс постмодернізму є ціннісним осмисленням життєвої екзистенції та здійсненням її під “знаком свободи”. Обґрунтовано, що саме “французький стан духу” не лише констатує чи провокативно стимулює ознаки “радикалізованої” сучасності, а й стає альтернативною пропозицією стосовно дискурсивного подолання тоталізуючих “пасток” минулого та глобократичних “інквізицій” сьогодення у соціальних, наукових, філософських, мистецьких парадигмах сприйняття та у політичному, приватному і громадянському просторах.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

1. Лосик О. Аспекти постмодерністської свободи в лiберальній філософії Р. Арона (на прикладі “Есею про свободи”) // Вісник Львів. ун-ту ім. І. Франка (Серія: філософ. науки). – Львів: Вид. центр ім. І. Франка, 2004. – Вип. 5. – С. 133–140.

2. Лосик О. Інтерпретація постмодерністської свободи в українському філософському дискурсі // Людинознавчі студії: Зб. наук. пр. Дрогобицького держ. педагог. ун-ту ім. І. Франка. – Дрогобич: Вимір, 2003. – Вип. 8. – С. 69–79.

3. Лосик О. Пост/модерн, пост/модерність, пост/модернізм: генеалогія поняття у гуманітарно-філософському тезаурусі // Проблеми гуманітарних наук: Наук. зап. Дрогобицького держ. педагог. ун-ту ім. І. Франка. – Дрогобич: Вимір, 2004. – Вип. 13 (філософія). – С. 45–55.

Статті у наукових збірниках і журналах:

4. Лосик О. Філософська артикуляція “дискурсу” та “свободи дискурсування” в постмодерністському світі // Проблеми української термінології: Вісник НУ “Львівська політехніка”. – Львів: Вид. центр НУ “Львівська Політехніка”, 2002. – №453. – C. 321–327.

5. Losyk O. Identyczno i tolerancja w postmodernistycznych dyskursach // Filozofia wobec XXI wieku. – Lublin: Wyd-wo UMCS, 2004. – S. 196–199.

6. Losyk O. Wolno intelektualisty: czy dekonstrukcja powinna by odpowiedalnoci // Zjednoczona Europa a Polska, Litwa i Ukraina (Mat. z konf. – Lublin: Wyd-wo UMCS, 2003. – S. 148–154.

Тези:

7. Лосик О. М. Інтелектуальна політика в побудові громадянського суспільства // Мат. звітн. наук. конф. філос.фак-ту. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2004. – С. 63–67.

8. Лосик О. Культурна ідентичність в посттоталітарному контексті: підходи до розуміння // Міжн. конф. “Людина в світі духовної культури”. – К.: КНУ ім. Т. Шевченка, 2002. – С. 29–30.

9. Лосик О. Проблеми феномену свободи в постмодерністичному дискурсі // Міжн. конф. “Громадянське суспільство і соціальні перетворення в Україні”. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2001. – С. 42–44.