Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка


Забалдіна Юлія Борисівна. Економічна діагностика та прогнозування розвитку регіонального ринку туристичних послуг : дис... канд. екон. наук: 08.10.01 / Науково- дослідний економічний ін-т Міністерства економіки України. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Забалдіна Ю.Б. Економічна діагностика та прогнозування розвитку регіонального ринку туристичних послуг. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.10.01 – розміщення продуктивних сил і регіональна економіка. – Науково-дослідний економічний інститут Міністерства економіки України, Київ, 2005.

Роботу присвячено вирішенню наукових і практичних проблем формування регіонального ринку туристичних послуг, розробці теоретико-методологічних засад його економічної діагностики та прогнозування розвитку, що має певне значення для подальшого розвитку наукових і прикладних основ регіональної економіки.

У роботі уточнено економічну сутність регіонального ринку туристичних послуг, розглянуто закономірності та принципи його розвитку; розроблено методику аналізу процесів регіоналізації національного ринку туристичних послуг; уточнено методичний інструментарій економічної діагностики та прогнозування розвитку регіональних ринків туристичних послуг; запропоновано систему індикаторів ринку. Здійснено аналіз процесів регіоналізації національного ринку туристичних послуг України, визначено фактори, що впливають на формування ринку туристичних послуг м. Києва; проведено оцінку його ринкової конюнктури. Запропоновано організаційно-економічний механізм регулювання ринкових процесів на регіональному ринку, розроблено концепцію регіональної туристичної аналітичної системи.

Дисертаційна робота спрямована на розвязання важливої економічної проблеми – розробки теоретико-методологічних засад економічної діагностики та прогнозування розвитку регіональних ринків туристичних послуг. Одержані результати є основою обгрунтування шляхів підвищення ефективності функціонування регіональних ринків туристичних послуг.

Виконане дослідження дає змогу зробити такі висновки.

  1. У межах національних ринків країн із значними територіальними відмінностями формуються регіональні ринкові утворення, у тому числі – регіональні ринки туристичних послуг. Регіональний ринок туристичних послуг являє собою відкриту соціально-економічна систему з високим рівнем саморегуляції, основу якої складають високолокалізовані взаємовідносини, повязані із виробництвом, збутом і споживанням туристичних послуг або комплексного турпродукту в межах певної території, причому критерієм виділення регіонального ринку виступає як місце купівлі туристичного пакету, так і місце споживання туристичних послуг, що входять до його складу. Інструментом урівноваження туристичного попиту та пропозиції є ціни – основний індикатор єдності регіонального ринку.

  2. Продовжений цикл споживання туристичного продукту є основною причиною, що зумовлює троїсту структуру регіонального ринку туристичних послуг, компонентами якої виступають ринок формування попиту, ринок формування пропозиції та ринок туроперейтингу. Виявлення ступеню й особливостей розвитку кожної з означених складових ринку дозволяє розробляти дієві засоби впливу на ринкові процеси на регіональному рівні й ефективні ринкові стратегії на рівні туристичних підприємств.

  3. Адаптація існуючих методик дослідження процесів регіоналізації до специфіки національного ринку туристичних послуг дозволила довести існування в межах регіонів України ринкових утворень різного ступеню сформованості та типологізувати їх за співвідношеннями параметрів туристичного попиту та пропозиції, а також за забезпеченістю регіонів туристсько-рекреаційними ресурсами і ступенем їх залучення до туристичного обігу, що може стати підгрунтям для розробки та реалізації державної інноваційно-інвестиційної політики в сфері туризму.

  4. Методологічний апарат економічної діагностики, побудований на системі характерних індикаторів кон’юнктури, інфраструктури, внутрішньої та міжрегіональної взаємодії ринку туристичних послуг, дає можливість виявляти диспропорції його розвитку, ступінь ефективності використання туристсько-рекреаційного потенціалу, оцінити здатність ринкового механізму адекватно реагувати на зміни внутрішнього та зовнішнього середовища.

  5. Виявлені в процесі комплексного аналізу конюнктури ринку туристичних послуг м. Києва патології ринкового механізму, а також прогнозне моделювання туристичного потоку столичного регіону та його туристичної пропозиції, здійснене з використанням розробленої автором методики, дозволили внести рекомендації стосовно вдосконалення організаційно-економічного механізму регулювання регіонального ринку туристичних послуг, врахування в програмних документах, що регулюють розвиток туризму в столиці України, дії ринкових механізмів. У звязку з цим запропоновано комплекс заходів нормативно-правового, економічного й організаційного регулювання, спрямованих на інтенсифікацію ринкоутворюючих звязків та підтримку основних ринкових пропорцій.

  6. Вивчення теоретико-методологічних підходів і зарубіжного досвіду, а також оцінка рівня інформаційного забезпеченя процесу регулювання ринку довели доцільність створення в столичному регіоні України системи ринкового моніторингу з елементами економічної діагностики – регіональної туристичної аналітичної системи (РТАС), головною метою якої стало б забезпечення всіх рівнів управління туризмом повною та багатоаспектною інформацією щодо ринкових процесів у туристичній сфері регіону, необхідною для підготовки та прийняття управлінських рішень, а також організація доступу й ефективного використання інформаційних ресурсів. Проблема інформаційного забезпечення системи подібної РТАС має бути вирішена шляхом удосконалення форм статистичної звітності, а частково – через проведення масштабних досліджень різних аспектів поведінки туристів на території регіону.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Забалдіна Ю. Б. Аналіз процесів регіоналізації ринку туристичних послуг України // Економіка: проблеми теорії та практики: Збірник наукових праць. - Випуск 197: У 5 т.- Том ІІІ. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – С. 705-711.

  2. Забалдіна Ю. Б. Методи дослідження конюнктури регіональних ринків туристичних послуг // Культура народов Причорномор’я. - 2004. - №5. – Т.3. – С. 83-86.

  3. Забалдіна Ю. Б. Типологія регіональних ринків туристичних послуг України // Формування ринкових відносин в Україні, 2005. - №4 (47). – С. 125-130.

  4. Забалдіна Ю. Б. Ціни як індикатор процесів регіоналізації ринку туристичних послуг України // Науковий вісник Чернівецького торгівельно-економічного інституту. - Вип. ІІІ: Економічні науки. – Чернівці, 2005. – С. 247-251.

В інших виданнях:

  1. Забалдіна Ю. Б. Регіоналізація ринку туристичних послуг України // Матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції “Фінансово-економічні проблеми розвитку регіонів України”. – Том І. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 86-88.

  2. Забалдіна Ю.Б. Вплив чинника “столичності” на формування ринку туристичних послуг м. Києва // Материалы VIII Международной научно-практической конференции молодых ученых «Образованность и духовность молодежи как основа развития туристской индустрии в Украине». – Донецьк, 2005. – С. 127-128.

  3. Забалдіна Ю. Б. Методи дослідження конюнктури регіональних ринків туристичних послуг // Материалы второй республиканской научно-практической конференции «Туризм, курорты и наука». – Симферополь: ТНУ, 2004. – С. 94-99.