Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Парубок Олександр Миколайович. Дидактичні умови застосування ділових ігор у професійній підготовці фахівців пожежної безпеки: дисертація канд. пед. наук: 13.00.04 / Національна академія Прикордонних військ України ім. Богдана Хмельницького. - Хмельницький, 2003.



Анотація до роботи:

Парубок О.М. Дидактичні умови застосування ділових ігор у професійній підготовці фахівців пожежної безпеки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Національна академія Прикордонних військ України ім. Богдана Хмельницького, Хмельницький, 2003.

Дисертація присвячена проблемі застосування ділових ігор з метою вдосконалення навчального процесу в професійній підготовці фахівців пожежної безпеки. Обґрунтовано дидактичні умови ефективного використання ділових ігор у навчальному процесі, розроблено систему ділових ігор (“Проект”, “Режим”, “Пожежа”, “Аварія”, “Нещасний випадок”, “Рятівник”), які активізують пізнавальну діяльність курсантів під час вивчення спеціальних дисциплін, уточнено основні напрямки застосування ділових ігор у навчальному процесі пожежно-технічних навчальних закладів МНС України, обґрунтовано технологію розробки ділових ігор із спеціальних дисциплін; подальшого розвитку дістала класифікація ділових ігор у навчальному процесі.

Розроблено методичні рекомендації щодо проведення ділових ігор у процесі вивчення спеціальних дисциплін у пожежно-технічних навчальних закладах МНС України. Підготовлено дидактичні матеріали, які можуть використовуватися не лише викладачами спецпредметів, але й курсантами у процесі самопідготовки.

1. Одним із ефективних методів професійної підготовки майбутніх фахівців пожежної безпеки є ділова гра, яка становить розгорнуту форму спільної проблемно-пошукової діяльності суб`єктів на основі навчальної ситуації, що моделює виконання майбутніх службових обов`язків.

2. Ділова гра дозволяє задати в навчанні предметний і соціальний контексти майбутньої професійної діяльності і змоделювати таким чином більш адекватні порівняно з традиційним пояснювально-ілюстративним навчанням умови формування особистості фахівця.

3. Ефективність використання ділових ігор залежить від забезпечення у навчальному процесі низки дидактичних умов: зорієнтованість на моделювання майбутньої професійної діяльності; проблемність змісту і процесу його розгортання в навчальній діяльності; оптимальне співвідношення ігрового та дидактичного планів ділової гри; партнерська взаємодія учасників ділових ігор на основі діалогічного спілкування.

4. Методика організації та проведення ділових ігор у підготовці фахівців протипожежної справи передбачає дотримання таких загальних принципів: імітаційного моделювання конкретних умов і динаміки ситуацій, що можуть виникнути під час несення служби; проблемності змісту; колективної діяльності в умовах рольової взаємодій; ділового партнерства.

5. Методика підготовки і проведення ділових ігор передбачає реалізацію низки послідовних етапів: 1) визначення теми, змісту та дидактичної мети гри; 2) виділення структурних елементів майбутньої професійної діяльності курсантів, які підлягають моделюванню; 3) з’ясування основних етапів гри, типових проблемних ситуацій, факторів, які визначають характер і динаміку гри; 4) постановка конкретних завдань навчально-ігрової діяльності, рольової структури гри, функцій її учасників, характеру їх взаємодії у рольовій діяльності; 5) підготовка сценарію гри; 6) визначення правил гри; 7) розробка критеріїв і показників оцінювання результатів ігрової діяльності; 8) розподіл ролей між учасниками гри; 9) складання інструкції для організатора гри і гравців, розробка робочих матеріалів для учасників гри; 10) проведення ділової гри; 11) підведення підсумків і аналіз результатів гри.

6. Експериментальна перевірка ефективності розробленої методики використання ділових ігор професійної спрямованості дає підстави стверджувати, що вона сприяє розвитку пізнавальної активності курсантів і слухачів, посилює їх пізнавальну мотивацію та професійну спрямованість, а також підвищує успішність засвоєння навчального матеріалу.

Виконане дисертаційне дослідження не вичерпує усіх аспектів проблеми використання ділових ігор у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців пожежної безпеки. Подальші дослідження можуть здійснюватися за такими напрямами: використання ділових ігор у процесі профільної диференціації навчання майбутніх фахівців пожежної безпеки; обґрунтування педагогічних шляхів застосування інформаційних технологій навчання в структурі ділових ігор.

Публікації автора:

  1. Парубок О.М. Ділова гра у професійній підготовці працівників пожежної охорони // Педагогіка і психологія професійної освіти. –1999 -№3.-С.155-158.

  2. Парубок О.М. Ділові ігри на заняттях з предмета “Безпека життєдіяльності” // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Збірник наукових праць – Київ-Вінниця: ДОВ “Вінниця”. – 2000 – С.191-193.

  3. Парубок О.М. Ділові ігри на заняттях професійної підготовки працівників пожежної охорони // Педагог професійної школи. Збірник наукових праць (Випуск 1).- Київ: Науковий світ. – 2001- С.285-288.

  4. Парубок О.М. Використання ділових ігор при підготовці працівників пожежної охорони // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – 2001 – №6. –С.46-51.

  5. Парубок О.М. Ділові ігри на заняттях з професійної підготовки працівників пожежної охорони // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія.- Випуск 4. – Вінниця: Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – 2001- С.60-63.

  6. Парубок О.М. Ділові ігри в підготовці фахівців протипожежного захисту // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Збірник наукових праць (випуск 2, частина 1). – Київ-Вінниця: ДОВ “Вінниця”. – 2002 – С.487-489.

7. Парубок О.М. Ділова гра як засіб формування особистості працівників пожежної охорони // Актуальні проблеми трудової і професійної підготовки молоді (випуск 4). – Вінниця: ВДПУ. – 1998. – С.84-85.

  1. Парубок О.М. Застосування ділової гри при підготовці фахівців пожежної охорони // Актуальні проблеми трудової і професійної підготовки молоді (випуск 7). – Вінниця: ВДПУ. – 2001. – С.81-82.

  2. Парубок О.М. Дидактичні умови застосування ділових ігор у професійній підготовці фахівців пожежної безпеки // Актуальні проблеми трудової і професійної підготовки молоді (випуск 9). – Вінниця: ВДПУ. – 2003. – С.90-91.

  3. Парубок О.М. Ділові ігри в процесі підготовки працівників пожежної охорони: Методичні рекомендації. – Вінниця: УДПО МВС України, ВДПУ. – 2002. – 19 с.