Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Новак Ігор Анатолійович. Дидактична модель підготовки оперативного складу Прикордонних військ України: дисертація канд. пед. наук: 13.00.04 / Національна академія Прикордонних військ України ім. Богдана Хмельницького. - Хмельницький, 2003.



Анотація до роботи:

Новак І.А. Дидактична модель підготовки оперативного складу Прикордонних військ України. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 - Теорія і методика професійної освіти. Національна академія Прикордонних військ України ім. Богдана Хмельницького, Хмельницький, 2003.

Дисертацію присвячено проблемі вдосконалення підготовки працівників оперативно-розшукових органів ПВУ України у процесі навчання у ВВНЗ. Проаналізовано теоретичні аспекти моделювання підготовки оперативного складу ПВУ, висвітлено сучасний стан проблеми у психолого-педагогічній і спеціальній літературі та практиці ВВНЗ, визначено основні підходи до створення моделі підготовки фахівців ОРО. На основі змодельованих характеристик особистості спеціаліста і діяльності створено дидактичну модель навчально-виховного процесу НАПВУ, яка сприяє підвищенню готовності курсантів до здійснення оперативно-розшукової діяльності; обґрунтовано принципи та етапи її застосування, висвітлено підходи до реалізації системних характеристик моделі у практиці навчання. Експериментально апробовано та доведено результативність пропонованої дидактичної моделі.

Модель спеціаліста ОРО ПВУ дає можливість удосконалити дидактичну систему підготовки спеціалістів для оперативно-розшукових органів ПВУ. Дидактична модель підготовки оперативного складу ПВУ передбачає персоніфікований характер навчання з урахуванням індивідуально психологічних особливостей курсантів.

У сфері підвищення результативності діяльності спеціаліста ОРО доцільно виділяти та моделювати два окремих об'єкти вивчення - особистість оперативного працівника і його діяльність. Кожен з цих об'єктів розглядається на трьох рівнях: соціологічному, психологічному, психофізіологічному.

1. Розробка моделі спеціаліста передбачає визначення значущих якостей спеціаліста і потребує дотримання наступного алгоритму: 1) висування гіпотетичних якостей. Даний етап роботи припускає складання первинного набору якостей, що надалі будуть піддані аналізу відповідно до обраних критеріїв; 2) виділення професійно значущих якостей за допомогою використання стандартних переліків умінь і функцій; 3)вимірювання інтенсивності прояву певної особистісної якості (це потребує наявності визначеної методики виміру кожної якості, що дозволяє не тільки фіксувати її наявність, але і характеризувати її прояв у кожного індивіда); 4) збір матеріалу (за допомогою обраної техніки виміру даної гіпотетичної якості особистості, здійснюється вимірювання інтенсивності цієї якості на вибірці спеціалістів).

До розробки моделі доцільно залучати різних спеціалістів: створення моделі підготовки спеціаліста - справа викладачів Академії; створення моделі діяльності спеціалістів - справа комплексної групи, до складу якої входять фахівці певних галузей.

Модель повинна створюватися на перспективу. Причому мінімальний термін прогнозу - п'ять років, виходячи з того, щоб молодий спеціаліст після Академії був підготовлений до вирішення завдань, що саме в цей час і стануть нагальними для військ.

2. Результативність практичного використання моделі досягається уніфікацією всього матеріалу за допомогою використання стандартних характеристик, що спрощує збір матеріалу, його обробку й аналіз, оскільки вся схема роботи з матеріалом стає чіткою й однозначною.

3. Аналіз діяльності випускників академії - офіцерів оперативно-розшукових підрозділів ПВУ свідчить про те, що для подальшого підвищення рівня професіоналізму з урахуванням змін, які відбуваються в ПВУ, необхідно використовувати розроблену модель спеціаліста. Подальша екстраполяція даних моделі на мову і форму навчально-виховного процесу дає можливість удосконалити дидактичну систему підготовки спеціалістів для ОРО шляхом розробки критеріїв та показників і визначення рівня готовності курсантів до ОРД.

4. Модель спеціаліста є підґрунтям для вирішення цілої низки завдань щодо конкретного вдосконалення навчального процесу та виховного впливу на тих, що навчаються. Модель спеціаліста ОРО дозволяє реалізувати триєдину дидактичну мету: освіта, навчання, виховання курсантів та слухачів у професійному контексті.

5. Професійна діяльність оперативного працівника має предметну і соціальну сторони, які можуть бути змодельовані як модель спеціаліста за курсом окремих спеціальних дисциплін, або одночасно кількох із них. Зважаючи на те, що оперативні працівники у своїй службовій діяльності постійно зустрічаються з необхідністю пошуку інформації та прийняття рішень, моделювання доцільно застосовувати у дидактичній системі підготовки спеціалістів ОРО шляхом відображення специфіки взаємодії між членами первинного військового колективу у процесі вирішення ними конкретних оперативних завдань.

Найбільш прийнятним варіантом підготовки спеціалістів для оперативних підрозділів є варіант створення нових спеціалізацій на оперативному факультеті.

6. Наявний досвід служби випускників - оперативних працівників може лягти в основу формування навчальних програм нової спеціалізації. У цьому відношенні модель діяльності вже працюючих спеціалістів, що включає довгостроковий і короткостроковий прогнози, є основою для формування відповідних навчальних програм і виховних заходів. Вона дає критерії для прийняття рішень і відповіді на питання, надаючи педагогам готовий, випробуваний життям еталон.

7. Здійснена в реальних умовах навчального процесу у два етапи експериментальна перевірка функціонування дидактичної системи підготовки спеціаліста ОРО показала:

а) результативність формування у курсантів та слухачів професійних умінь оперативного працівника на основі розробленої моделі у порівнянні з традиційними методами проведення занять є більш високою;

б) дидактична система, що об'єднує сконструйовану на основі узагальненої методики модель спеціаліста, значно результативніша, ніж існуюча раніше і забезпечує формування у курсантів і слухачів систематизовані предметні і професійні уміння оперативного працівника.

Публікації автора:

1. Новак І. А. Співвідношення педагогічної науки і педагогічної практики в процесі підготовки кадрів для оперативно-розшукових підрозділів ПВУ. Збірник наукових праць № 18. Частина ІІ - Хмельницький: Видавництво Національної академії ПВУ, 2001. - С.226-229 .

2. Новак І. А. Основні принципи створення моделі спеціаліста оперативно-розшукових органів. Наукові записки № 7, Тернопіль: Видавництво Тернопільського державного педагогічного університету, 2001. - С.58 - 61.

3. Новак І. А. Структура дидактичної системи підготовки фахівців на кафедрах спеціальних дисциплін. - Збірник наукових праць № 20. Частина ІІ - Хмельницький: Видавництво Національної академії ПВУ, 2002. - С. 230-234.

4. Новак І.А. Окремі аспекти підготовки спеціалістів оперативно-розшукових органів Прикордонних військ України. Вісник № 143, Чернівці : Видавництво Чернівецького національного університету, 2002.- С.192-196.

5. Новак І. А. Удосконалення навчального процесу шляхом використання моделей діяльності і підготовки спеціаліста. Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. - Харків: ХВУ, 2002. - Вип. ХV. - С. 134-139.

6. Новак І.А. Шляхи удосконалення спеціальної підготовки оперативного складу Прикордонних військ України // Збірник наукових праць №19. Частина ІІ (Спеціальний випуск. Матеріали ІІІ міжвузівської науково-теоретичної конференції "Проблеми сучасної інженерної технології"). - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2002. - С.177-200.

7. Новак І.А. Моделювання діяльності майбутнього спеціаліста оперативно-розшукових органів у навчально-виховному процесі академії. // Збірник наукових праць № 23. Частина ІІ (Спеціальний випуск. Матеріали науково-практичної конференції Національної академії Прикордонних військ України "Самовиховання як фактор розвитку особистості"). - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2002. - С.104-108.