Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


Гризоглазов Денис Валерійович. Дохідна база регіональних бюджетів та напрями її оптимізації : Дис... канд. наук: 08.00.08 - 2009.



Анотація до роботи:

Гризоглазов Д.В. Дохідна база регіональних бюджетів та напрями її оптимізації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.08 – гроші, фінанси і кредит. ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», Київ 2009.

Дисертацію присвячено вирішенню теоретичних, методологічних і прагматичних питань формування дохідної частини регіональних бюджетів України. Розкрито економічну природу та зміст доходів регіональних бюджетів, узагальнено концептуальні підходи до визначення їх суті та структури. Вивчено законодавче регулювання системи формування дохідної бази регіональних бюджетів. Досліджено тенденції розвитку бюджетної системи України для визначення сучасних вимог до організації формування доходів регіональних бюджетів. Проаналізовано етапи процесу формування доходів регіональних бюджетів. Надано аналітичну оцінку забезпеченості регіональних бюджетів податковими, неподатковими доходами, а також надходженнями від операцій з капіталом. В результаті дослідження зарубіжного і вітчизняного досвіду запропоновано удосконалити процес формування доходів регіональних бюджетів. Розроблено економетричну модель прогнозування доходів регіональних бюджетів.

У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення актуального наукового завдання щодо вдосконалення методологічних і концептуальних засад теорії та практики формування доходів регіональних бюджетів.

Суть основних науково-теоретичних результатів дисертації можна звести до наступного:

1. Враховуючи теоретичні узагальнення та висновки, напрацьовані як вітчизняною, так і зарубіжною економічною наукою, уточнено трактування доходів регіональних бюджетів в умовах ринкових трансформацій українського суспільства як регіональних фондів фінансових ресурсів, що акумулюються в обласних та районних бюджетах і призначені для фінансування соціально-економічних потреб адміністративно-територіальних одиниць.

2. З метою більш ефективного вирішення практичних питань, що сприятимуть приросту обсягів дохідної частини регіональних бюджетів у напрямку розширення інформаційної бази для здійснення аналізу автором виділено критерії класифікації доходів регіональних бюджетів: за соціально-економічним змістом; за повнотою зарахування доходів до регіональних бюджетів; періодичністю надходжень; способом зарахування; змістом; джерелами утворення.

3. Дослідження динаміки і структури власної дохідної бази регіональних бюджетів України та регіональних бюджетів Вінницької, Тернопільської та Хмельницької областей засвідчив її недостатність та обмеженість у вирішенні питань якісного виконання завдань органами місцевого самоврядування. Цей факт обумовлює доцільність забезпечення більшої вагомості регіональних податків і зборів при здійсненні бюджетних видатків. З огляду на це, запропоновано удосконалення механізму визначення об’єкту, бази та ставок оподаткування у частині таких податків і зборів: податку з реклами, ринкового збору, збору за паркування автотранспорту із врахуванням при цьому суттєвих змін, що мали місце у відносинах власності, соціальній сфері, реальних доходах населення, оскільки можливості, закладені у цих платежах - наявність потенційних платників та об’єктів оподаткування - використовуються ще не повною мірою; розширення переліку регіональних податків і зборів за рахунок цільових податків - податку на благоустрій міст та екологічного податку.

4. В умовах змін податкового законодавства у 2004 році автором доведено необхідність удосконалення адміністрування податку з доходів фізичних осіб стосовно посилення контролю з боку органів місцевого самоврядування за повнотою та своєчасністю перерахування цього виду платежу до відповідних регіональних бюджетів за місцем знаходження відокремлених підрозділів платників; внесення змін у діюче податкове законодавство та у програмне забезпечення щодо запровадження особових рахунків платників податків з нарахування і сплати податку із виділенням окремим рядком сум, одержаних від здачі в оренду громадянами земельних паїв.

5. На основі результатів проведеного дослідження у роботі відзначено недостатню забезпеченість повноважень органів місцевого самоврядування власними доходами. Доведено доцільність включення єдиного податку для суб’єктів малого підприємництва до складу доходів міського бюджету міста обласного значення, що не враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів. З огляду на те, що на практиці спостерігаються значні нерівномірності та невідповідності у визначенні ставок щодо даного податку, ми пропонуємо встановити порядок сплати єдиного податку на підприємницьку діяльність з фізичних осіб не у фіксованих ставках, а залежно від обсягів реалізації робіт, товарів та послуг.

6. З метою зменшення залежності регіональних бюджетів від офіційних трансфертів, виділених з державного бюджету, та зниження рівня дотаційності здобувачем запропоновано надання органам місцевого самоврядування права на встановлення територіальної надбавки до загальнодержавного податку з доходів фізичних осіб та надходження його до бюджету того органу місцевої влади, який її встановив. Результати проведених емпіричних розрахунків свідчать, що це призведе до зростання частки податкових надходжень у структурі доходів обласного бюджету без врахування міжбюджетних трансфертів.

7. У роботі доведено, що реальному збільшенню обсягів власних доходів регіональних бюджетів у якості основного елементу місцевого оподаткування сприятиме використання прямих податків. Зазначено, що основним недоліком непрямих податків є обмежені можливості їх використання для стимулювання виробництва. Нарощування власних доходів регіональних бюджетів має відбуватись при збільшенні темпів виробництва. З огляду на це, потребують запровадження такі види податків і зборів, які б за своєю економічною природою виконували не лише фіскальну функцію, а й стимулювали і заохочували підприємницькі структури до створення додаткової вартості та її легалізації.

8. При розробці проектів рішень про регіональні бюджети автором пропонується застосування розробленої економетричної моделі аналізу доходів регіональних бюджетів, впровадження якої дає можливість оцінити та системно дослідити взаємозв’язок та залежність доходів регіональних бюджетів від впливу на них певних соціально-економічних факторів. Використання запропонованих показників виявлятиме резерви зростання доходів регіональних бюджетів, що позитивно відзначиться на фінансовій базі органів місцевого самоврядування, стимулюватиме її приріст.

Публікації автора:

у наукових фахових виданнях:

  1. Гризоглазов Д.В. Соціальний аспект забезпечення видатків регіональних бюджетів / Гризоглазов Д.В. // Журн. «Ринок цінних паперів України». – 2007. – №5-6. – С. 29-31. – 0,4 д.а.

  2. Гризоглазов Д.В. До питання про реформу адміністративно-територіального устрою в Україні та її вплив на формування доходної частини регіональних бюджетів / Гризоглазов Д.В. // Журн. «Ринок цінних паперів України». - №7-8 2007. - С.40-45. – 0,6 д.а.

  3. Гризоглазов Д.В. Доходи регіональних бюджетів: сучасний стан та перспективи / Гризоглазов Д.В. // Журн. «Ринок цінних паперів України» . – 2008. – №7-8. – С. 36-40. – 0,5 д.а.

в інших виданнях:

  1. Місцеві фінанси: навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. / М.А.Гапонюк, А.Є. Буряченко, В.П. Яцюта, Д.В. Гризоглазов [та ін.] – К.: КНЕУ, 2008. – 265с. – 15,81 д.а. (Особисто автору належить 2,1 д.а.: підготовлено теми: 2 «Місцеві бюджети як основа фінансової бази місцевих органів влади», 3 «Формування дохідної бази місцевих бюджетів, 11 «Управління місцевими фінансами в України»)

  2. Гризоглазов Д.В. Роль банків у інфраструктурному забезпечені ринку фінансових послуг: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції [“Забезпечення сталого розвитку банківської діяльності”], (Київ, 20-25 жовт, 2007 р.) – К.: КНЕУ, 2007. - С. 31-36. – 0,1 д.а.