Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Дмитренко Геннадій Васильович. Адаптація податкової системи України до вимог Європейського Союзу : Дис... канд. наук: 25.00.02 - 2004.



Анотація до роботи:

Дмитренко Г.В. Адаптація податкової системи України до вимог Європейського Союзу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 - механізми державного управління. - Українська Академія державного управління при Президентові України. - Київ, 2004.

У дисертації досліджено і теоретично зроблені висновки щодо адаптації податкової системи України до вимог і умов ЄС. При цьому зазначається, що стратегічною метою податкової політики має стати створення в Україні стабільної податкової системи, яка забезпечила б достатній рівень надходжень платежів до бюджетів різних рівнів, ефективне функціонування економіки країни, справедливий підхід до оподаткування всіх категорій платників податків, створення умов для подальшої інтеграції України до світового співтовариства.

На основі наукових результатів зроблено висновок, що стабільність податкового законодавства в умовах євроінтеграції сприятиме помірному податковому навантаженню на платників, забезпечить надійний захист їх прав і гарантій, подальше підвищення економіки, істотно спростить процедуру адміністрування податків, зменшить порушення та зловживання, спрямовані на ухилення від сплати податків.

Європейська інтеграція є логічним наслідком процесу світової глобалізації. Рух до Європи означає не тільки економічні зміни. Європейська інтеграція — це перш за все спосіб прискорення внутрішніх перетворень українського суспільства. Концентруючись на ефективній економічній моделі соціально орієнтованої економіки, що грунтується на релігійних, культурних і етичних принципах, на демократичних засадах реальної свободи слова і захисту прав людини, стимулюватиметься ряд всеохоплюючих змін в українському суспільстві і, зокрема, в економіці.

У результаті проведеного дослідження наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання. Результати дослідження підтверджують гіпотезу, покладену в його основу, і полягають у наступному.

1.Визначено, що існуюча податкова система не тільки не заохочує, а в ряді випадків прямо перешкоджає зусиллям підприємств щодо розвитку виробництва і підвищення його рентабельності. Вона не відповідає цілям економічної політики держави. Поширеними вадами вітчизняної податкової системи вважаються нестабільність, заплутаність та складність. Але найголовнішим недоліком є те, що існуюча система пригнічує підприємництво.

Крім того, велика кількість податків істотно ускладнює сплату податків і зборів, контроль за їх сплатою та форми звітності. Така громіздка система створює значні перешкоди безпосередньо для платників податків. Численні зміни та поправки до податкових законів не дають можливості підприємствам нормально функціонувати, впроваджувати нові технології та випускати конкурентноспроможну продукцію.

2.Проведений аналіз державної політики свідчить, що головним принципом і напрямом діяльності відповідних державних структур протягом тривалого часу було створення умов для значного податкового навантаження на суб'єктів підприємницької діяльності. Податкова система характеризується посиленням адміністративного контролю за сплатою податків та зборів. При цьому не враховується, що дохід, який отримує держава внаслідок збільшення податкового тиску та адміністративного контролю, є менший, ніж економічний збиток, що завдається такими діями господарюючим суб'єктам. Створюється замкнене коло, в якому опиняються держава з постійним і значним дефіцитом бюджету та господарство із спадаючим темпом виробництва.

3.Розкрито, що розвиток інтеграційних процесів у Європі із подальшим вступом до Європейського Союзу вимагає проведення спільної податкової політики і близької до ідеальної системи оподаткування, а також поступового переходу до створення території з єдиним податковим режимом, що базуватиметься на таких принципах:

* національна податкова політика не повинна перешкоджати вільному руху товарів;

* податкова політика кожної держави не повинна перешкоджати вільному руху робочої сили;

* податкова політика кожної країни не повинна суперечити політиці ЄС.

4.Доведено, що податкова реформа має бути спрямована на досягнення стабілізації економічного становища, зниження податкового навантаження на платників податків, поліпшення інвестиційного клімату, вдосконалення податкового законодавства в Україні, його адаптації до законодавства Європейського Союзу.

5.Виявлено, що стабільність податкового законодавства забезпечить достатній обсяг надходжень платежів до бюджетів усіх рівнів, ефективне функціонування економіки країни, справедливий підхід до оподаткування всіх категорій платників податків, створення умов для подальшої інтеграції України у світове співтовариство. Крім того, стабільність податкового законодавства, помірне податкове навантаження на платників і надійний захист їх прав і гарантій забезпечить подальше підвищення економіки, істотно спростить процедуру адміністрування податків, зменшить порушення та зловживання, спрямовані на ухилення від сплати податків.

6.Адаптація податкового законодавства України до законодавства ЄС - це тривалий та поступовий процес. Він вимагає вивчення діючого податкового законодавства у країнах Євросоюзу, проведення порівняльного аналізу. Адаптація податкового законодавства України до законодавства ЄС створює умови для рівноправного партнерства України з Європейським Союзом, покращує умови діяльності іноземних компаній в Україні та створює сприятливий інвестиційний клімат.

7.Для реформування податкової політики в умовах європейського вибору можливим є запропонувати такі критерії для оцінки варіантів змін податкової системи:

вплив на діловий клімат та довгострокові інвестиції;

простота адміністрування податків;

збільшення реальних доходів населення;

рівність умов для українських підприємств, а також українських та іноземних підприємств;

відповідність податкового законодавства України міжнародним нормам, зокрема нормам Європейського Союзу.

8.Досліджено процес реформування податкової системи, який повинен здійснюватись шляхом:

поступового зниження податкового навантаження;

спрощення механізму оподаткування;

розширення бази оподаткування;

стимулювання розвитку виробництва;

збільшення податкових надходжень до бюджету і на цій основі вирішення соціально-економічних проблем у державі.

9.Простежено, що відміна окремо діючих податкових пільг та запровадження мораторію на встановлення нових податкових пільг створить рівні умови для всіх суб'єктів господарювання і сприятиме розвитку бізнесу в країні та збільшенню надходжень до бюджету.

10.Виходячи з критеріїв формування податкової системи, які розглядалися в роботі, рекомендуються головні елементи структури основних податків: податок на додану вартість (ПДВ); податок на прибуток; подоходний податок; акцизні збори; мито; податки на експорт.

11.Набуття Україною членства в СОТ є необхідним практичним кроком на її шляху до європейській інтеграції. Виконання Угоди про партнерство та співробітництво між Україною і Європейськими співтовариствами та їх державами-членами, більшість статей якої грунтуються на принципах СОТ, реалізація положень Спільної стратегії ЄС щодо України і запровадження зони вільної торгівлі з ЄС неможливі без вступу України до СОТ у найближчій перспективі.

Публікації автора:

  1. Дмитренко Г.В. Податкова система Європейського Союзу // Вісн. УАДУ. – 2003.- №1. – С.470-475.

  2. Дмитренко Г.В. Основні аспекти організації роботи податкової системи Нідерландів у контексті Європейського Союзу: досвід і уроки для України // Вісн. УАДУ. – 2003, №3. – С.568-575.

  3. Дмитренко Г.В.Проблеми та перспективи пристосування місцевих податків в Україні до вимог Європейського Союзу //Управління сучасн. міст.. – 2003.- №4. – С.166-171.

  4. Розпутенко І.В., Бондарчук І.В., Дмитренко Г.В. Проблеми транскордонного співробітництва в енергетичній сфері. У книзі: Транскордонне співробіт-ництво. – К.:К.І.С., 2003. – С.299-320.

  5. Rozputenko I., Bondarchuk I., Dmytrenko G. Cross-border cooperation in energy

sector. – Cross-border cooperation. – Kyiv, “KIC”. - 2003.- Р.202-220.

6. Дмитренко Геннадій. Реформування податкової системи України в контексті наближення до ЄС. – Збірник наук. пр. Національної академії державного управління при Президентові України. Вип.. 2/2003. – К.: Вид-во НАДУ. – С.199-206.